Er is een hoop te doen om AI’s functies die door softwaremakers wordt opgedrongen. Voorbeeld daarvan is de manier waarop Meta AI in WhatsApp “integreert”. Het is niet het enige bedrijf dat dit doet. Er zijn steeds meer instanties, onderzoekers en journalisten die op de risico’s wijzen. Aan deze groeiende lijst kan nu worden toegevoegd: KPN.
Op 13 augustus publiceerde KPN op het blog bestemd voor consumenten het artikel “Wat is Meta AI in WhatsApp?”
Het is een keurige en goed leesbare opsomming van wat het is en wat het kan doen. Onder het kopje “Wat zijn de privacyzorgen?” staat een neutrale weergave waar niets op valt af te dingen. Op deze manier communiceren, dat zouden wel meer telecom -en internetbedrijven moeten doen!
Gewoon slim
Waar ITchannelPRO echt door is verrast is het uitstapje van KPN dat daarna volgt onder Beveiligingsimplicaties voor bedrijven ”Voor bedrijven die WhatsApp zakelijk inzetten, is een AI-assistent in de cloud een belangrijk aandachtspunt.” De regel en alles daarna is niet voor de consument bedoeld, maar KPN adresseert via die groep nadrukkelijk met alle zakelijke gebruikers. Dat is gewoon erg slim, elke werknemer en directeur is immers ook een consument.
Als consumenten weten wat de risico’s van AI zijn (niet: kunnen zijn, maar zijn) dat zou dat ook kunnen doorwerken op de omgang daarmee op de werkvloer. Dat is hard nodig, want het lekken van bedrijfsgevoelige informatie gebeurt veel makkelijker dan menigeen doorheeft.
KPN neemt zelfs de moeite om – wederom – consumenten de volgende tip mee te geven die niet uitsluitend betrekking heeft op AI risico’s: Overweeg alternatieven: als er hoge privacy-eisen zijn, kan een overstap naar diensten zoals Signal, Microsoft 365 of Webex een veiliger alternatief zijn.