KPN stopt met de dienstverlening op koper. Per 22 februari 2023 geldt dit voor de eerste 2 miljoen adressen waar glasvezel nu al beschikbaar is. Daarna worden elk kwartaal batches adressen uitgeschakeld en na ongeveer drie jaar is koper echt helemaal uitgefaseerd. Met een klein jaar te gaan, maakt de redactie van ITchannelPRO een inventarisatie van de impact van deze beslissing voor het kanaal.
De ouderen onder ons kunnen zich de introductie van DSL nog wel herinneren. Geen piepende modems meer, je kon tegelijkertijd bellen en internetten en de internetsnelheden waren fors hoger. Het koperen netwerk van KPN was een prima infrastructuur voor deze dienstverlening. Ook voor zakelijke (telefonie)diensten was koper uitstekend. En toen was er de opkomst en groei van glasvezel, dat efficiënter en stabieler is en (vooral) hogere bandbreedtes biedt.
KPN staakt daarom de dienstverlening op koper want er is volgens de operator ‘geen reden meer’ om koper naast glasvezel in de lucht te houden. Alle klanten die nu nog koper gebruiken, zullen dus moeten overstappen. Dit kan naar glasvezel van KPN of van een andere provider. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere mobiele mogelijkheden.
Wat is de impact van het uitfaseren van koper(diensten) voor het kanaal en (wholesale)partners van KPN? De daadwerkelijke migratie van koper naar glas is immers in hun handen. Zij kunnen kiezen of ze de alternatieven voor een koperverbinding willen inkopen bij KPN Wholesale of bij een alternatieve aanbieder.
Project ‘Koper Uit Glas Aan’
Om te beginnen, moeten wholesalepartners hun klanten die koperdiensten gebruiken er bewust van maken dat de infrastructuur End of Life (EoL) is. Door de EoL-datum moeten zij hen overzetten op een alternatief, meestal glasvezel. Uit documentatie die KPN deelt met wholesalepartners, blijkt dat de operator dit project ziet als een ‘gezamenlijke doelstelling’ met alle betrokken wholesalepartners om alle klanten tijdig en probleemloos te migreren.
KPN is daarom gestart met het project ‘Koper Uit Glas Aan’ voor een soepele uitfasering van koper en natuurlijk voor het begeleiden van de migratie naar glasvezel met wholesalepartners die klanten hebben aangesloten op koper. Voor wholesalepartners zal KPN bij het bestellen van nieuwe orders zichtbaar maken of en wanneer koper er op het betreffende adres uit gaat. Uiterlijk één jaar voor EoL van een adres wordt koper op dat adres ook End of Sale (EoS). Vanaf de EoS-datum kunnen partners geen nieuwe koperverbindingen bestellen op die adressen.
Acties KPN
KPN verwacht dat wholesalepartners het merendeel van de bestaande klanten zullen migreren van koper naar glasvezel. KPN stelt dat het ordertype (zie kader) hierbij een bepalende rol speelt. Als glasvezel nu al afgewerkt beschikbaar is op een adres (NL6 en NL11), dan ligt de bal bij wholesalepartners die de dienstverlening zelf van koper naar glasvezel moeten migreren. Circa 80 procent van de Nederlandse adressen heeft volgens KPN een actieve koperaansluiting (status NL6) wat betekent dat wholesalepartners hun klanten op die adressen al kunnen migreren naar glasvezel.
En dan zijn er de adressen waar glasvezel tot aan de voorgevel (NL7) of de erfgrens (NL8) ligt en nog naar een woning of bedrijf moet worden gebracht. In die gebieden is KPN aan zet. Allereerst zal KPN Netwerk die klanten met een actieve koperverbinding per brief informeren met een toelichting en voorsteldatum voor schouw en installatie. Klanten kunnen een afspraak maken met een monteur van KPN Netwerk die de aansluiting zal uitvoeren. Na de werkzaamheden kan de wholesalepartner de migratie naar glas uitvoeren. Adressen op glasvezelnetwerken van derden vallen hier niet onder en kunnen via het reguliere proces worden gemigreerd naar glas.
KPN gaat wholesalepartners elk kwartaal updaten over de adressen waar de koperdienst wordt uitgezet. Ook hebben partners sinds kort toegang tot een wekelijkse rapportage in de partnerportal Mijn KPN Wholesale. Daar staat informatie over hun klanten die nu nog een actieve koperaansluiting hebben, inclusief de planning voor relevante NL7/8 adressen. In de beschikbaarheidscheck wordt gemeld als een adres op de koper-uitlijst staat.
Wholesalepartners aan zet
Omdat het grootste deel van de adressen in Nederland is aangesloten op glasvezel, zijn volgens KPN de (wholesale)partners nu aan zet om die klanten te migreren van koper naar glas. Wanneer adressen na de activiteiten van KPN Netwerk zijn omgezet naar NL6, wordt dat vermeld in de wekelijkse rapportage aan partners. Wholesalepartners kunnen met deze informatie contact zoeken met de betreffende klant om deze over te zetten naar glas. Deze adressen zijn dan ‘bestelbaar’ en kunnen door een aannemer worden opgepakt. Na de End of Service-datum zijn geen orders voor koperdiensten meer mogelijk op dat adres, wel voor mutaties van bestaande lijnen mits deze niet leiden tot een poortwissel.
Op het moment dat de glasvezelaansluiting volledig is aangelegd, zijn partners (en indirect hun klanten) dus zelf verantwoordelijk voor de migratie van de koperdienst naar een glasvezeldienst. Op de glasvezelverbinding moet een werkende Network Termination Unit (NTU) worden geïnstalleerd. Een NTU is een omzetter van glasvezel naar ethernet. De klantapparatuur moet op de migratiedatum zijn aangesloten op deze NTU. Als dat niet mogelijk is, moet deze worden vervangen door of gebruikmaken van een RG/NT, een NTU in combinatie met een Residential Gateway (RG). Afhankelijk van de situatie van de klant gebeurt deze omzetting door een monteur van een partner.
De migratie geldt ook voor wholesalepartners die KPN gebruiken voor Wholesale Broadband Access (WBA), voor diensten als internet, VoIP en televisie, en Wholesale MultiPlay (WMP), snel internet eveneens voor VoIP-diensten. Voor WBA en WMP levert KPN tegen betaling een monteur die de aansluitapparatuur installeert en de omzetting bij de klant kan uitvoeren.
Tijdig beginnen
KPN spoort partners en resellers aan om tijdig te beginnen met de planning en communicatie rond deze migratie. Men vraagt wholesalepartners bovendien eindgebruikers vooraf te informeren over de acties die KPN Netwerk zal uitvoeren om het succespercentage van de migraties zo hoog mogelijk te krijgen. Daarbij acht KPN het raadzaam dat partners beginnen met een ‘softe boodschap’ naar klanten en naarmate de uitfaseringsdatum dichterbij komt, te kiezen voor een ‘dwingender toon’ in de communicatie.
Het zal niet de eerste keer zijn dat KPN lang van tevoren een EoL voor een dienst aankondigt en dat marktpartijen op het allerlaatste moment alle zeilen moeten bijzetten om de deadline te halen. Urgentie creëren bij eindklanten is daarin belangrijk, aldus KPN. Als migratie-orders te dicht op de uitfaseerdatum staan en tijdkritisch zijn, dan zullen partner en klant volgens KPN echt tijdig moeten beginnen. Als een klant niet tijdig migreert, vervallen de koperdiensten op de uitfaseerdatum. Bedrijven moeten beseffen: uit = uit.
Alternatieven voor koper
De KPN-diensten op koper en de alternatieven staan in de label. De keuze voor een alternatief is afhankelijk van de contracten die een wholesalepartner heeft bij KPN Wholesale.
Diensten op koper Alternatief op glasvezel
WBA/VULA WBA over Glas/ODF-access
WMP WMP over Glas
WEAS over koper WEAS over Glas
WLR/CPS VoIP over breedband
MDF-access WBA over Glas/ODF-access
(Dit artikel van René Frederick verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)