Maandagochtend bogen analisten en journalisten zich over de kersverse kwartaalcijfers van KPN. Men zag groei, maar om nou te zeggen dat het veel indruk maakte. Dat bijna iedereen de letterlijke quote over het halen van een groeidoelstelling overnam zegt veel, heel veel zelfs.
Flinterdun
Groei van het aantal mobiele klanten: mooi, maar was uit de telecommonitor van ACM al niet gebleken dat de overname van YouFone hier de belangrijkste oorzaak van was? De toename op de zakelijke mobiele markt was met 15.000 sims en 3.000 breedbandaansluitingen minder mooi, maar wel nog steeds een plusje. Dat is wel een flinterdunne plus. Menigeen in het kanaal zal zo wel een handvol redenen kunnen noemen waarom de groei in aantal klanten op die markt voor KPN bijna tot stilstand is gekomen.
Glasvezel
Over bijna stilstand gesproken. Roepen dat er weer duizenden glasvezelaansluitingen zijn gelegd begint een grijsgedraaide plaat te worden. Opscheppen over het aantal nieuwe adressen waar glasvezel tot aan de voordeur ligt maakt minder indruk als een paar slides verderop blijkt dat de echte groei in betalende klanten met een glasvezelverbinding ongeveer een kwart van dat hoge aantal is.
Die toename is nog minder indrukwekkend als je ziet dat er bij het andere breedbandnetwerk een min van 1.000 klanten staat. KPN is dus VDSL klanten verloren en dat in de periode dat Klik & Klaar internet nog niet leverbaar was. Die dienst kan de base van de groene telco hard treffen.
Als het aantal klanten, zakelijk en consument, voor elk van de diensten weinig beweging laat zien, dan is de ruim vier procent omzetgroei en drie procent winsttoename van KPN toch nog een nette prestatie.