De afgelopen dagen hield KPN Partner Network weer de jaarlijkse Vision bijeenkomsten (5 dagen), het thema was re:connect. De locatie daarvoor was weer het pand in Ede, voorheen RoutIT, nu het hoofdkantoor van KPN Partner Network. Elke dag waren er twee gescheiden plenaire sessies voor steeds circa 100 partners en genodigden. Grote belangstelling net zoals voor de Covid periode in totaal zijn er weer ruim 1.000 partners geweest volgens opgave.
Fysieke bijeenkomst
Van VoIP naar UC
Bijna alle trends van dit moment lijkt betrekking te hebben op het nieuwe werken en daarvan afgeleid andere manieren van communiceren. Dat blijkt uit cijfers die wijzen op een afvlakking van de zakelijke VoIP markt. De verwachting is dat daar geen substantiële groei meer valt te verwachten. Het tegenovergestelde is eerder het geval en nu ook al zichtbaar. Spraak via de vaste VoIP lijn ondervindt concurrentie van mobile only en natuurlijk van UC.
Top 4
Een andere trend waar veel aandacht aan is geschonken is de prioriteitenlijst van de klant. Volgens KPN Partner Network staan in de top vier snel internet, een goede connected werkplek, integratie van vast en mobiel en tenslotte security. De uitdaging voor partners is daarom breed. Zij moeten het liefst alle vier de punten leveren en supporten.
Naast een uitdaging is dit ook een kans. De vraag kan namelijk worden beantwoord door het leveren van bundels. Het slim stapelen van wat al jaren leverbaar is vanuit het KPN Partner Network aan standaard bouwblokken.
Teams aanbod
Een stabiliserende of zelfs afvlakkende mark voor zakelijke VoIP gebruik biedt eveneens veel kansen. Ook in de klein zakelijke markt is de behoefte aan UC als modern alternatief groeiende. Naast Teams biedt men ook bewust Webex aa als de meer veilige optie, inclusief de gebruikelijke opties van integraties. Het Teams aanbod voor dit deel van de markt gaat nog voor het eind van 2021 met drie opties worden uitgebreid. Bellen, onbeperkt bellen en vast mobiel.
Cloud en glasvezel
Andere onderwerpen die tijdens KPN Partner Network Vision Re:connect ter sprake kwamen waren het cloudaanbod op basis van Microsoft Azure en de nieuwe 360 werkplek. Af en toe is ook dieper op de eigen techniek en organisatie ingegaan. Zo is uitgelegd waarom de dienstverlening van met name Teams het afgelopen jaar tegen de capaciteitsgrenzen aanliep en hoe dat probleem is opgelost. Ook de plannen voor de verdere uitrol van glasvezel door KPN zijn aangestipt, want moderne breedband infrastructuur is steeds vaker een voorwaarde om de diensten te kunnen leveren. Die diensten kunnen nog steeds op twee manieren aan de eindklant worden geleverd, uit naar van het KPN Partner Network of whitelabel via RoutIT.
In de volgende uitgave van ITchannelPRO verteld Mitchell Schimmer, manager Digital bij KPN Partner Network in het cover-interview hoe partners verder kunnen digitaliseren, hoe gaat het hun business helpen, kunnen ze waarde toevoegen en de uitdagingen tackelen, Digitaliseren volgens Mitchel moet vooral gemakkelijk, snel en leuk.