De businesscase voor cloudstorage lijkt zo simpel. Er wordt steeds meer data gecreëerd en die moet worden opgeslagen. Als je daarvoor een clouddienst in het leven roept met een handige app, dan moet het een succes worden. Helaas, de laatste kwartaalcijfers van Dropbox tonen aan dat die vlieger niet op gaat.
Dropbox heeft het goed aangepakt. Direct vanaf de start heeft het de app laten bundelen met smartphones. Dat is niet gratis, maar het levert wel direct een groot aantal gebruikers en een enorme naamsbekendheid. In 2020 zouden er 700 miljoen geregistreerde gebruikers zijn. Over de definitie van dat begrip valt het nodige te zeggen. Belangrijk is vooral dat in het zelfde jaar 15,5 miljoen betalende klanten actief waren.
Upgrade
Dat is omgerekend iets meer dan 2 procent, heel erg weinig dus. Maar de poel met gratis gebruikers is zo groot dat als zelfs een gering deel daarvan upgrade naar betaald de omzet van het bedrijf de lucht in schiet.
De meeste gratis meelifters maken gebruik van de consumenten storage. Voor zakelijke gebruikers zijn er meer features, met een daarbij horend prijskaartje. Ook hierbij geldt dat iedereen wel kan inzien dat het upgraden van gratis consument naar betaald zakelijk erg prettig is voor de omzet.
Het idee dat de omzet alleen maar kon toenemen door die twee upgrade opties en het gegeven dat er steeds meer data komt die ergens moet worden gelaten speelde een grote rol bij de beursgang van het bedrijf in 2018. Wat er daarna gebeurde is niet wat de oprichters en een deel van de markt plus analisten verwachtte.
Daling
De openingskoers van het aandeel is maar heel even vastgehouden en daarna is een het achteruit gegaan. Tot vandaag toe is het aantal tussentijdse correcties te gering om de daling te compenseren. Het aandeel is structureel een kwart van de waarde kwijt. Bijzonder is ook het lage aantal transacties. Dropbox is op de beursvloer beduidend minder bekend en geliefd dan bij consumenten. Hoe komt dat?
Jaarcijfers
Het antwoord op die vraag blijkt wel heel erg duidelijk uit de laatste kwartaal- en jaarcijfers. De gerapporteerde hogere omzet klinkt goed, maar blijkt zwaar te leunen op een eenmalige meevaller. Dat vinden beleggers niet zo leuk. Dat de groei van het aantal betalende klanten voor meer dan 85 procent komt door de overname van een ander bedrijf kan evenmin op applaus rekenen. Het belangrijkste is waarschijnlijk de tegenvallende ARPU. Na jaren van gestage groei van de gemiddelde omzet per klant is die nu teruggevallen tot minder dan een procent. Niet genoeg om de inflatie te compenseren.
Backblaze, Box
Wat Dropbox overkomt is in grote lijnen het verhaal van een andere aanbieder van cloudstorage. Backblaze is later naar de beurs gegaan en heeft ook een moeilijk verhaal voor de aandeelhouders. Box, dat al heel snel storage als corebusiness heeft laten schieten en nu “collaboration” omarmt, kent de zelfde problemen.
Die problemen zijn allemaal terug te voeren op de vraag die bovenaan dit artikel staat. Klopt de businesscase van cloudstorage nog wel? Insiders zullen deze vraag zelfs aanscherpen. Heeft die businesscase ooit geklopt?
Businesscase onderuitschoffelen
Dat er behoefte is aan opslagcapaciteit voor data is duidelijk. Dat dit in de cloud kan spreekt voor zich. Maar daarna gaat het mis. Het combineren van een customer lock-in met hogere prijzen, de methode die overal is toegepast, heeft er toch toe geleid dat consumenten wispelturiger zijn geworden. Dat er al de nodige partijen met vooral gratis aanbod zijn verdwenen heeft geen positief effect op Dropbox en co. Ze hebben daarbij ook nog eens last van de bundeling van storage bij officepakketten. En zo zijn er nog wat ontwikkelingen die de menig businesscase van cloudstorage onderuitschoffelen.