Google en SK Hynix hebben kort na elkaar kwartaalcijfers gepubliceerd en die bevestigen dat de AI hype meer dan welkom is om dit soort bedrijven uit de brand te helpen. Het verhaal dat AI een vraag gedreven ontwikkeling is kan daarmee naar het land der fabelen worden verwezen. Aanbod speelt een niet te onderschatten rol en vertekent (niet voor het eerst) het beeld.
Google en hyperscale
Google heeft, met als Microsoft en Amazon hyperscale datacenters die baat hebben bij een maximale bezettingsgraad. Als de servers weinig belast worden dan scheelt dat weliswaar in de stroomkosten en koeling, maar ze leveren dan ook geen (extra) omzet op.
Twee jaar na de pandemie is er veel veranderd. De hyperscalers merken als geen ander dat klanten zeer kritisch kijken naar de cloudbudgetten. Het beschikbaar stellen van tools om “waste” te voorkomen klinkt sympathiek, want zo kunnen klanten kosten besparen.
Die zelfde klanten zullen ook tot de conclusie kunnen komen dat ze echt te lang in een te ruime jas zaten en dus te veel betaald hebben. De combinatie van bewust minder uitgeven en door betere inzichten met minder capaciteit genoegen nemen heeft als effect dat de groei van hyperscalers onder druk staat. (noot: hyperscalers zijn gewend groei van 15 procent en meer te rapporteren, alles daaronder snappen beleggers niet)
AI redding
Als door een wonder lijkt de redding nabij. De markt schreeuwt immers om AI. Alles heeft opeens AI nodig en de vraag naar compute power als product of bijzondere componenten is zo hoog dat de prijzen naar boven gaan. Aanbieders krijgen zo zicht op omzetgroei die indruk maakt
Niet voor de eerste keer moet een verhaal over grote marktvraag met een korreltje zout worden genomen. Om te beginnen is AI of KI totaal niet nieuw. Werken met data om modellen te maken en vervolgens te automatisch te finetunen met opgedane ervaring bestaat al jaren. In de procesindustrie is het actief gebruiken van data om elke stap te monitoren en verbeteren al minstens 10 jaar in gebruik. Voor de volledigheid, sensoren spelen daarbij een belangrijke rol.
Wie van jongleren met termen houdt kan straffeloos beweren dat in onder andere de voedsel industrie AI en IoT al een decennium zorgen voor hoge en constante kwaliteit plus continue verbeteringen aan proces een eindproduct.
Wie zijn vinger opsteekt en de opmerking maakt: ja maar pas sinds kort zijn er speciale AI chips en servers heeft een punt. Echter, die waren er ook al vlak voor de pandemie in 2020 uitbrak. Het product en alle daarvan afgeleidde diensten zijn echt ouder dan aanbieders nu willen laten geloven. Wat nu als nieuw in de markt wordt gezet is een doorontwikkeling.
Google en Co doen dot met een bepaalde reden. Ze willen de onvermijdelijke groei afzwakking die in 2022 zichtbaar is geworden pareren met new business. AI leent zich daar uitstekend voor, omdat het zoals elke hype met veel beloftes gepaard gaatenk aan de krapte op de arbeidsmarkt voor callcenter medewerkers. Dat issue is dankzij AI verdwenen.
SK-Hynix
SK-Hynix is een van de grootste chipsbakkers ter wereld. In de toelichting op de laatste kwartaalcijfers spreekt het over een lastige markt, prijzen die onder druk staan en weinig vraag. Maar er is zowaar een lichtpuntje. Duurder, nieuwer DDR5 geheugen, is nodig voor AI en de omzet voor dat product is “ouderwets” dubbel digit gegroeid. Om precies te zijn met 44 procent. De complete geheugenomzet van het bedrijf nam op jaarbasis echter nog harder af, met meer dan 45 procent (!).
Het zijn vooral cijfers van componentenmakers als SK-Hynix die de markt weer met beide benen op de grond moeten krijgen.
Laat er geen misverstand over bestaan: de vraag naar AI neemt echt toe, ook al is het aantal serieuze toepassingen gering. Tegenover die vraag staat echter een enorm aanbod van partijen die belang hebben dit sneller te laten groeien omdat hun eigen business op veel punten stagneert. Als er een deel van de markt druk bezig is met het voeden van de AI hype, dan zijn het de aanbieders van de compute power, componenten en dergelijke. Meer dan start-ups en VC’s.