Het Amerikaanse Cyxtera wil op korte termijn twee datacenters sluiten. Het gaat daarbij op de locatie bij Polanenpark Haarlem en in Chicago. In Nederland zorgt het vertrek voor weinig problemen, in Amerika is het een ander verhaal. Hierbij draait het om een woord: keten.
Klant aan lot overlaten
Uit de Amerikaanse pers is echter op te maken dat er rond het datacenter in Chicago sprake is van een bijzondere complicatie. In zowel Chicago als in Haarlem heeft Cyxtera geen eigen vastgoed. Men huurt vierkante meters bij datacenters met wholesale aanbod. Van die huurcontracten wil het nu dus af.
Een van de klanten van Cyxtera in Chicago heeft begin juni nog het contract verlengd. Dat bedrijf levert bepaalde clouddiensten op basis van eigen hardware aan onder andere de overheid. Toen die onderhandelingen liepen heeft Cyxtera geen woord gerept over de penibele situatie die twee weken later leidde tot het aanvragen van chapter 11 bescherming.
Die bescherming is bedoeld om een schuldeisers van het bedrijf op afstand te houden en onderhandelingen te gaan over het verlagen van schulden en openbreken van contracten. Die ene klant van Cyxtera heeft er natuurlijk alle belang bij in het “Cyxtera datacenter” te blijven staan. Migraties kosten immers tijd, veel geld en ressources.
Men was dus ook uiterst onaangenaam verrast uit de pers te horen dat Cyxtera in zwaar weer was beland. Daar hield het niet mee op. Vervolgens bleek dat Cyxtera onder het huurcontract uit wenst te komen en daarmee de eigen klanten aan het lot overlaat.
Het bedrijf dat nu een pittig gesprek zal voeren heet Virtustream en is onderdeel van Dell. Je kunt er gif op innemen dat als deze zaak niet op een nette manier wordt opgelost Cyxtera voor de overgebleven locaties een probleem gaat krijgen, want datacenter operaties zonder enige hardware van Dell zijn er niet veel.
Ketenprobleem
Verdere details ontbreken en zijn ook niet relevant. Waar het hier om gaat is dat hier een klant in de problemen komt omdat zijn leverancier zaken doet met een datacenter. Dat datacenter blijkt helemaal geen zelfstandig datacenter te zijn maar een huurder die aanstuurt op een conflict met de verhuurder. Een geval van een ketenprobleem waarbij de twee uiterste schakels nooit eerder met elkaar te maken hebben gehad maar nu allebei de dupe dreigen te worden.
De grote vraag is natuurlijk hoe in het land van de dikke contracten geen clausule is opgenomen dit drama te voorkomen. Voor iedereen in Nederland die een IT dienst ook afneemt is wel het misschien zaak zijn eigen contracten door te pluizen. Wat nu als de partij met een datacenter waarvan jij fysieke of virtuele capaciteit afneemt niet langer zijn leveranciers betaalt? Hoe hou jij dan je eindklanten tevreden?