Veel telecomleveranciers zijn ‘verliefd’ op hun eigen producten en diensten, meent Erik-Jan Gelink, de nieuwe CEO van Enreach Nederland. Maar wat betekent dat voor de manier waarop je klanten benadert? “Zet de juiste mensen op de juiste plek, focus op bestaande business, en maak het partners makkelijk om zaken met je te doenâ€, stelt hij.
Erik-Jan is geen nieuwkomer bij Enreach. Hij werkte al in 2022 en 2023 als interim CCO en strategisch adviseur nauw samen met het bedrijf. Nu volgt hij Terry Aurik op, die na 11 jaar afscheid heeft genomen van Enreach Nederland. Een inwerkperiode van twee maanden met Terry zorgt volgens Erik-Jan voor een soepele transitie, ook richting partners.
Open leiderschapsstijl
Erik-Jan heeft ruim 30 jaar ervaring in het laten groeien van bedrijven in voornamelijk de telecom- en IT-sector. Hij brengt dus een schat aan ervaring mee in zijn rol als CEO. Zelf omschrijft hij zijn aanpak als mensgericht, met altijd de vraag: wat kan ik ergens brengen en halen?†En wat komt hij dan brengen bij Enreach? “Omdat ik naast directeur ook als adviseur heb gewerkt, heb ik inmiddels bijna evenveel bedrijven gezien als ik jaren werkervaring hebâ€, lacht Erik-Jan. “Het draait wat mij betreft altijd om teams smeden en die teams tot grote hoogte stuwen. De juiste mensen op de juiste plek.â€
De nieuwe CEO omschrijft zijn eigen leiderschapsstijl als open en collaboratief. “Ik ben geen leider op afstand. Ik heb bij Enreach geen vast kantoor en zit elke dag op een andere plek in het pand. Zo kom ik met iedereen in contact en hoor ik direct wat er speelt.†Hij gelooft daarnaast dat je nooit bent uitgeleerd, en geeft daarin zelf het goede voorbeeld. “Ik volg nog regelmatig cursussen op het gebied van leiderschap en deel wekelijks inzichten op LinkedIn. Die posts zorgen voor waardevolle interactie met mijn netwerk.â€
Partners als groeikanaal
Erik-Jan heeft duidelijke plannen voor Enreach en daarin staan partners centraal. “In mijn eerste maand als CEO heb ik al meer dan 10 partners bezocht. Door veel het veld in te gaan en direct contact te houden met partners en klanten, wil ik ervoor zorgen dat Enreach goed luistert naar onze partners. Zij kennen de markt en hun klanten als geen ander. Het is onze taak om hen de beste tools en support te gevenâ€, zegt hij.
Onder leiding van New Business Partner Manager Marieke van der Lelij haalde Enreach vorig jaar al een flink aantal nieuwe partners binnen, en Erik-Jan wil die groei doorzetten. Het partnerkanaal is volgens hem een van de belangrijkste groeikanalen van Enreach. “We willen dat Enreach wordt gezien als een groeipartner, niet slechts als leverancier. Dat betekent: meedenken over hun salesfunnel en samen kansen benutten.â€
Een goed voorbeeld is de gezamenlijke positionering van slimme oplossingen zoals Enreach Contact met AI-assistent Shomi. Erik-Jan: “De lancering van Shomi kreeg veel aandacht tijdens ons drukbezochte event op 16 april. De functionaliteit is in de eerste fase gratis beschikbaar voor partners en daarmee ook dus voor de eindklanten van de partner. Het is dus een extra stimulans om in te stappen.â€
Continuïteit
Erik-Jan stapt in op een moment dat Enreach volgens hem goed presteert. “Terry en het team hebben de afgelopen jaren een sterke koers ingezet. Ik ga dus geen grote trendbreuk veroorzakenâ€, zo verzekert hij. “In plaats daarvan wil ik bouwen op het fundament met een solide productaanbod, goed lopende processen en de juiste mensen op de juiste plekken in de organisatie.â€
Zijn focus ligt op het nóg makkelijker zakendoen met Enreach. “Veel bedrijven praten graag over hun eigen oplossingen, maar uiteindelijk gaat het erom dat je de problemen van klanten oplost. Onze dienstverlening moet altijd werken en naadloos aansluiten bij wat partners en hun klanten nodig hebben. Denk aan nog betere support, gestroomlijnde processen, eenvoudigere facturering en een partnerprogramma dat waarde toevoegt.â€
Shomi: AI als slimme assistent
Een belangrijk speerpunt in de strategie van Enreach is de AI-assistent Shomi die is geïntegreerd in het UCaaS-platform Enreach Contact. “Ondernemers in het mkb hebben het druk. Ze willen niet bezig zijn met taken zoals het samenvatten van gesprekkenâ€, legt Erik uit. “Shomi neemt hen dat werk uit handen, zodat zij tijd overhouden voor wat echt telt. Shomi begrijpt context, maakt samenvattingen en genereert actiepunten. Na een klantgesprek geeft Shomi je direct een overzicht van wat er is besproken, en hij plant vervolgstappen in. Dat is hoe AI het mkb écht helpt.â€
Erik-Jan ziet AI als een ‘gamechanger’ en wil deze technologie daarom toegankelijk maken voor kleinere bedrijven. “Tijdens roadshows laten we partners zien wat AI voor henzelf en hun klanten kan betekenen. Partners moeten de stap zetten naar adviserend verkopen – en wij zorgen dat ze die stap ook echt kunnen maken. Zo bouwen we als Enreach samen met onze partners aan de volgende fase van groei.â€
Enthousiast geworden over het verhaal van Erik-Jan, en ben je benieuwd wat Enreach partners kan bieden? Neem dan contact op met Marieke van der Lelij via marieke.vanderlelij@enreach.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2025-02)