Stel je voor dat je om zeven uur de tv aanzet en een van de eerste meldingen die je voorbij ziet komen gaat over het besluit van Amerika alle Kaspersky software te verbieden.
Per 29 september 2024 mag Kaspersky software op geen enkele wijze meer worden aangeboden aan burgers en bedrijven in Amerika. Voor overheden gold dat verbod al sinds 2018, het wordt nu dus uitgebreid. Zelfs gratis weggeven of proefpakketten worden verboden.
Bedrijven die in hun digitale marktplaatsen de software aanbieden moet die weghalen en ook de mogelijkheid van updaten.
Voor Kaspersky is daarmee de gifbeker nog niet leeg. AO Kaspersky Lab, Kaspersky Group (Russia) en Kaspersky Labs Limited (United Kingdom) zijn op de “entity lijst” geplaatst. Dat is de zwarte lijst van personen en bedrijven waarmee Amerikaanse burgers en ondernemingen geen zaken mogen doen, direct of indirect.
Internationale gevolgen
De impact van dat laatste is groot en reikt verder dan de landsgrenzen van Amerika. Iedere onderneming met een Amerikaanse eigenaar (denk aan de grote broadliners) zal de banden met de drie geblackliste entiteiten moeten verbreken. Zaken doen met Kaspersky is daar niet meer mogelijk.
Het kan dus niet anders dan dat de internationale gevolgen van deze aanscherping van de Amerikaanse maatregelen groot zullen zijn. Dat staat nog los van het feit dat andere landen zelf nog een verbod of een variatie daarop kunnen komen.