Kaspersky: 1 op de 2 consumenten mijdt serviceprovider na een datalek

kaspersky-labVolgens een wereldwijd onderzoek onder 15.000 consumenten, uitgevoerd door Kaspersky, zou de helft van de consumenten (47% in Nederland) weglopen van een online serviceprovider als deze zou lijden onder enige vorm van datalek. Het idee van vermijdbaar datamisbruik zal waarschijnlijk nog meer verontwaardiging opleveren.

61% van de ondervraagden in Nederland geeft aan dat ze de provider niet langer zouden gebruiken uit angst dat hun gegevens aan een derde partij worden verkocht. Naarmate consumenten meer begrijpen van de verantwoordelijkheden van bedrijven op het gebied van gegevens en privacy, is er meer transparantie nodig van bedrijven hoe zij hiermee omgaan.

Het feit dat we online winkelen, communiceren en werken heeft waarschijnlijk geleid tot een groter bewustzijn hoeveel gegevens er worden aangeboden, en wat de gevolgen van deze groei zouden kunnen zijn. 51 procent van de ondervraagde Nederlanders maakt zich zorgen dat hun online activiteiten voortdurend worden gevolgd door websites of services die ze bezoeken.

47% van de Nederlandse consumenten stoppen met het gebruik van een online provider als ze een inbreuk zouden tegenkomen Een groot deel eist al van tevoren meer bescherming van hun gegevens, zowel van bedrijven als van overheden. Hetzelfde percentage geeft aan dat ze willen dat bedrijven transparant zijn in hun gegevensverwerking, terwijl 44% vindt dat bedrijven open moeten zijn over hoe hun technologie werkt. Ditzelfde aantal roept regeringen op transparant te zijn over hun respectieve gegevensverzamelings- en beheerprocessen.

Dit wil niet zeggen dat consumenten noodzakelijkerwijs tegen het idee van gegevensverwerking zijn. Wereldwijd geeft 68% aan dat de apps en digitale diensten die ze gebruiken hun leven aanzienlijk makkelijker maken. In Nederland is 53% het hiermee eens. Echter, bij meer dan 7% (in Nederland) zijn persoonlijke gegevens gelekt of is op ongepaste wijze data gedeeld met een derde partij. Dit leidde bij 67% tot het onthullen van geheime informatie of het verlies van geld in 50% van de gevallen. Voorzichtigheid blijft daarom ook in de toekomst belangrijk.

Hoe moet transparantie worden geïmplementeerd door bedrijven en organisaties?

“Uit de data blijkt duidelijk dat mensen een gevoel van controle hebben ontwikkeld. Ze eisen openheid over hoe en waar hun data wordt beheerd. Dit is iets wat we steunen en aanmoedigen bij Kaspersky, mede daarom hebben we het belang van transparantie in de infosec-ruimte aan het licht hebben gebracht. We hebben zelf onlangs de gegevensverwerking verplaatst naar Zwitserland. Gedragsveranderingen onder consumenten dragen bij om het verwerken van gegevens veiliger en transparanter te maken in de toekomst. Bedrijven moeten beseffen hoe schadelijk het zou zijn voor de merkreputatie wanneer ze deze ontwikkelingen negeren”, zegt Marina Titova, hoofd Consumer Product Marketing bij Kaspersky.

Naast maatregelen die dienstverleners nemen, zijn er ook maatregelen die consumenten kunnen nemen om zichzelf en hun informatie veilig te houden. Hiervoor doet Kaspersky de volgende aanbevelingen:

 

Lees hier het volledige rapport

Mobiele versie afsluiten