Dat het marktaandeel van kabelinternet in Nederland onder druk staat is al jaren zichtbaar. De pers schrijft er regelmatig over, maar wat daarbij in de regel ontbreekt is een vergelijking met het buitenland. Doet het voormalige Ziggo het beter of slechter dan elders? Twee artikelen die deze week bij Ligthreading verschenen helpen die vraag te beantwoorden.
“Het nieuwe koper”
Op 3 december meldde die website dat een analistenbureau een rapport in de markt heeft gezet waarin kabel “het nieuwe koper” wordt genoemd. Het dat label maken de auteurs duidelijk hoe zij de toekomst van coax inschatten
Dat rapport bevat uitsluitend informatie over de Amerikaanse markt. Op die markt heeft coax – net als in Nederland – decennia lang de boventoon gevoerd. Maar de veranderingen zijn zichtbaar en gaan snel. Interessant is vooral dat deze analisten de Amerikaanse markt voor breedband internet opsplitsen in coax, FttX en FWA. FWA wordt daar echt gezien als een volwaardig alternatief voor vast. Satelliet internet wordt opvallend genoeg niet genoemd.
Marktaandeel kabel: 32 procent
Welke kant de Amerikaanse breedbandmarkt voor huishoudens en SoHo’s gaat is weergegeven als drie scenario’s. In het beste geval kan coax een marktaandeel van 50% behouden in het aannemelijke scenario is dat 32%. Daarbij heeft coax nu nog een marktaandeel van 62%.
De Amerikaanse markt voor kabelinternet staat dus ook onder druk. Nederland is niet het enige land waar die technology het lastig heeft. De redenen daarvoor zijn nagenoeg gelijk, beter imago op alle vlakken. Daarmee is de vraag voor een groot deel al beantwoord.
Dell’Oro over DOCSIS
Een dag later verschijnt er nog een bericht dat over kabelinternet (en tv) gaat. De investeringen in DOCSIS nemen weer toe. Verantwoordelijk voor dat bericht is een melding van weer een andere onderzoeksclub. Deze keer is het Dell’Oro dat meer geld ziet gaan naar chips et cetera nodig voor DOCSIS hardware.
De vraag die daarbij hoort is of dit een teken is dat de markt voor kabelinternet weer wat opveert. Het antwoord is wat gecompliceerd. Voor een deel is de verhoogd evraag verklaarbaar omdat de bedrijven zijn ingeteerd op de voorraden. Die voorraden waren lang aan de hoge kant, omdat de klantgroei natuurlijk flink onder druk staat.
Hindernis
Die zelfde voorraad en wat bij de klanten staat is echter voor een deel een blok aan het been. Bedrijven moeten wel investeren in nieuwe hardware voor de klant, omdat een verouderd router/modem reden kan zijn voor opstappen.
Daarmee wijst het tweede rapport op een extra hindernis voor de aanbieders van kabelinternet. De kosten voor de aanbieders gaan omhoog en de mogelijkheid die volledig en vooral op korte termijn te kunnen verhalen op de abonnees is gering. Zo te zien is het dus in Nederland niet veel beter of slechter dan in Amerika.

“Het nieuwe koper”



