Logistieke dienstverlening is in de huidige tijden meer dan opslag en vervoer van producten. In dat licht is BNS Cosmos afgesplitst van BNS Data Logistics en gaat het verder als lifecycle fulfilment serviceprovider. ITchannelPRO spreekt met managing director Jeroen van Kerkhof over nieuwe diensten in de moderne logistieke keten van asset management en het verbreden van het klantenbestand buiten de huidige markten van BNS.
BNS Cosmos is afgesplitst en nu de specialist in logistieke processen, fulfilment, refurbishment en value recovery. BNS Cosmos staat nu in Nederland onder leiding van managing director Jeroen van Kerkhof en heeft ongeveer 50 medewerkers in Nederland en Duitsland. Een groot deel daarvan is werkzaam in het kantoor en warehouse in Vianen. Zusterbedrijf BNS Netstar levert netwerk- en telecomproducten aan resellerpartners.
Levenscyclus apparatuur
BNS ondersteunt ISP’s en leveranciers dus bij de afhandeling van producten gedurende hun gehele levenscyclus. Dit begint bij de logistiek van voorraden, fulfilment richting eindgebruikers en mogelijke terugname van defecte modellen. Na de gebruiksduur neemt BNS de producten terug in opdracht van de klant. Dit kan nodig zijn als het contract, lease of abonnement eindigt, wanneer het product financieel is afgeschreven of als het kapot is. Bij inspectie na terugname wordt beoordeeld of het product geschikt is voor refurbishment, een mogelijk tweede leven of value recovery. De vaste recovery partner zorgt voor de wederverkoop, waarbij de kwaliteit wordt gewaarborgd door de interne processen van BNS. “Value recovery is het verzilveren van de restwaarde en, samen met refurbishment, is dit waardevoller voor leveranciers dan ooit. Momenteel zijn grondstoffen schaars en supply chains verstoord”, zegt Jeroen. “Het is zeer de moeite waard om te beoordelen of een product nog meer gebruiksmogelijkheden heeft, wat meestal het geval is. En zelfs als apparatuur in Nederland geen waarde meer heeft, zijn er elders op de wereld wellicht nog toepassingen.”
Asset management
De nieuwe koers van BNS is een vorm van asset management en past goed bij de wens van bedrijven om het beheer van hun producten richting eindklanten uit handen te geven. Dit is ingegeven door duurzaamheid maar er zijn uiteraard ook financiële en logistieke overwegingen. “Omdat we maatwerk bieden, garanderen onze klanten de levering van producten aan hun klanten en verbeteren ze hun dienstverlening. Ook het terugnemen en hergebruiken van apparatuur is waardevol. Als een nieuw product na het gebruik door de eerste klant terugkomt, wil dat niet zeggen dat het aan het einde van zijn mogelijke gebruiksduur zit. End of use is dus niet per se end of life.”
Alle processen in beeld
Om de complexe logistieke processen optimaal te managen, heeft BNS Cosmos een automatiseringssysteem in eigen beheer ontwikkeld. Deze software registreert en volgt alle handelingen van en informatie over producten gedurende de levensduur vanaf de registratie van het serienummer van apparatuur tot het testen, verpakken, versturen en alles daar tussenin. “Klanten hebben zo 24/7 in realtime inzicht in de status van hun producten vanaf de bestelling tot value recovery”, legt Jeroen uit. “Deze tool biedt klanten ook managementinformatie, rapportages en overzichten, inclusief zaken als retourpercentages. Die data kunnen ze gebruiken in de relatie met hun klanten want ze weten altijd precies welke apparatuur daadwerkelijk bij welke eindklanten staat en wat de status ervan is. Bovendien integreert onze automatisering met de klantsystemen voor processen zoals bestellingen, orders, facturering en service. Door onze consistente procedures kunnen instructies van klanten direct worden omgezet naar opdrachten bij ons op de werkvloer. Die toegevoegde waarde wordt gewaardeerd en dat maakt onze propositie zo krachtig.”
Nieuwe markten
Bij de huidige dienstverlening voor IT-leveranciers passen volgens Jeroen ook andere types leveranciers. Fabrikanten van healthcare apparatuur zijn de belangrijkste nieuwe prospects. BNS heeft ruim 25 jaar ervaring met logistieke processen en fulfilment. Platgeslagen klinkt het alsof de fulfilment van een modem of tablet voor een techbedrijf weinig verschilt van het leveren van een defibrillator of AED voor healthcare leveranciers. “Nou, er komt toch iets meer bij kijken”, zegt Jeroen lachend. “Leveranciers van medische apparatuur leggen de lat hoog. CardiAid is een grote Nederlandse leverancier van AED’s. Het gebruikt onze tools en processen omdat we alle processtappen van levering, onderhoud en terugname van hun producten gedetailleerd registreren. Om een voorbeeld te geven; een gebruikte AED kan niet zomaar opnieuw worden ingezet. Bepaalde gebruikte onderdelen, zoals de werking, software en elektroden, moeten worden vervangen en de batterijen moeten periodiek worden gecontroleerd en vervangen. Omdat we dit complexe proces voor hen uit handen nemen, durft CardiAid de kwaliteit en werking van geleverde apparatuur te garanderen aan hun eindklanten. Dit bewijst dat klanten waarderen hoe we hen ontzorgen gedurende de hele lifecycle van hun producten.”
Contact: +31 (0)30 204 00 00 sales@bnscosmos.com
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)