• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Jeroen van Kerkhof over strategie en nieuwe markten BNS Cosmos

‘End of use is niet automatisch end of life’

22-07-2022
BNS Cosmos Jeroen van Kerkhof
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Logistieke dienstverlening is in de huidige tijden meer dan opslag en vervoer van producten. In dat licht is BNS Cosmos afgesplitst van BNS Data Logistics en gaat het verder als lifecycle fulfilment serviceprovider. ITchannelPRO spreekt met managing director Jeroen van Kerkhof over nieuwe diensten in de moderne logistieke keten van asset management en het verbreden van het klantenbestand buiten de huidige markten van BNS.

BNS Cosmos Jeroen van KerkhofBNS Data Logistics is vooral bekend als totaalleverancier van ISP’s. Al 25 jaar ontzorgt het bedrijf hen bij het uitleveren van apparatuur en installatiepakketten voor eindgebruikers. Daarnaast zijn leveranciers van IT-producten een belangrijke klantengroep. BNS Cosmos verzorgt de voorraden, leveringen, terugname en afvoer van hun producten. Vorig jaar heeft het bedrijf echter een strategische keuze gemaakt voor een verbreding van het portfolio en een focus op nieuwe markten.

BNS Cosmos is afgesplitst en nu de specialist in logistieke processen, fulfilment, refurbishment en value recovery. BNS Cosmos staat nu in Nederland onder leiding van managing director Jeroen van Kerkhof en heeft ongeveer 50 medewerkers in Nederland en Duitsland. Een groot deel daarvan is werkzaam in het kantoor en warehouse in Vianen. Zusterbedrijf BNS Netstar levert netwerk- en telecomproducten aan resellerpartners.

Levenscyclus apparatuur

BNS ondersteunt ISP’s en leveranciers dus bij de afhandeling van producten gedurende hun gehele levenscyclus. Dit begint bij de logistiek van voorraden, fulfilment richting eindgebruikers en mogelijke terugname van defecte modellen. Na de gebruiksduur neemt BNS de producten terug in opdracht van de klant. Dit kan nodig zijn als het contract, lease of abonnement eindigt, wanneer het product financieel is afgeschreven of als het kapot is. Bij inspectie na terugname wordt beoordeeld of het product geschikt is voor refurbishment, een mogelijk tweede leven of value recovery. De vaste recovery partner zorgt voor de wederverkoop, waarbij de kwaliteit wordt gewaarborgd door de interne processen van BNS. “Value recovery is het verzilveren van de restwaarde en, samen met refurbishment, is dit waardevoller voor leveranciers dan ooit. Momenteel zijn grondstoffen schaars en supply chains verstoord”, zegt Jeroen. “Het is zeer de moeite waard om te beoordelen of een product nog meer gebruiksmogelijkheden heeft, wat meestal het geval is. En zelfs als apparatuur in Nederland geen waarde meer heeft, zijn er elders op de wereld wellicht nog toepassingen.”

Asset management

De nieuwe koers van BNS is een vorm van asset management en past goed bij de wens van bedrijven om het beheer van hun producten richting eindklanten uit handen te geven. Dit is ingegeven door duurzaamheid maar er zijn uiteraard ook financiële en logistieke overwegingen. “Omdat we maatwerk bieden, garanderen onze klanten de levering van producten aan hun klanten en verbeteren ze hun dienstverlening. Ook het terugnemen en hergebruiken van apparatuur is waardevol. Als een nieuw product na het gebruik door de eerste klant terugkomt, wil dat niet zeggen dat het aan het einde van zijn mogelijke gebruiksduur zit. End of use is dus niet per se end of life.”

Alle processen in beeld

Om de complexe logistieke processen optimaal te managen, heeft BNS Cosmos een automatiseringssysteem in eigen beheer ontwikkeld. Deze software registreert en volgt alle handelingen van en informatie over producten gedurende de levensduur vanaf de registratie van het serienummer van apparatuur tot het testen, verpakken, versturen en alles daar tussenin. “Klanten hebben zo 24/7 in realtime inzicht in de status van hun producten vanaf de bestelling tot value recovery”, legt Jeroen uit. “Deze tool biedt klanten ook managementinformatie, rapportages en overzichten, inclusief zaken als retourpercentages. Die data kunnen ze gebruiken in de relatie met hun klanten want ze weten altijd precies welke apparatuur daadwerkelijk bij welke eindklanten staat en wat de status ervan is. Bovendien integreert onze automatisering met de klantsystemen voor processen zoals bestellingen, orders, facturering en service. Door onze consistente procedures kunnen instructies van klanten direct worden omgezet naar opdrachten bij ons op de werkvloer. Die toegevoegde waarde wordt gewaardeerd en dat maakt onze propositie zo krachtig.”

Nieuwe markten

Bij de huidige dienstverlening voor IT-leveranciers passen volgens Jeroen ook andere types leveranciers. Fabrikanten van healthcare apparatuur zijn de belangrijkste nieuwe prospects. BNS heeft ruim 25 jaar ervaring met logistieke processen en fulfilment. Platgeslagen klinkt het alsof de fulfilment van een modem of tablet voor een techbedrijf weinig verschilt van het leveren van een defibrillator of AED voor healthcare leveranciers. “Nou, er komt toch iets meer bij kijken”, zegt Jeroen lachend. “Leveranciers van medische apparatuur leggen de lat hoog. CardiAid is een grote Nederlandse leverancier van AED’s. Het gebruikt onze tools en processen omdat we alle processtappen van levering, onderhoud en terugname van hun producten gedetailleerd registreren. Om een voorbeeld te geven; een gebruikte AED kan niet zomaar opnieuw worden ingezet. Bepaalde gebruikte onderdelen, zoals de werking, software en elektroden, moeten worden vervangen en de batterijen moeten periodiek worden gecontroleerd en vervangen. Omdat we dit complexe proces voor hen uit handen nemen, durft CardiAid de kwaliteit en werking van geleverde apparatuur te garanderen aan hun eindklanten. Dit bewijst dat klanten waarderen hoe we hen ontzorgen gedurende de hele lifecycle van hun producten.”

Contact: +31 (0)30 204 00 00 sales@bnscosmos.com

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Tags: Circulaire-IThardwareITchannelPRO Magazine

GerelateerdeBerichten

Indy Veldt Telador

Indy Veldt over geslaagd partnerevent en toekomst van Telador

2025/07/22
Odido Peter Gijzenberg 1_G3_light

Peter Gijzenberg van Odido over 5G Internet voor Bedrijven

2025/07/21
Volgend bericht
innovaphone-connect-2022-nl

Terugblik op de innovaphone CONNECT 2022

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon