Bij Pocos staan alle seinen op groen om Easy Voice grootschalig aan het kanaal beschikbaar te stellen. Sales & Marketing Director Jelle de Bruijn licht een tipje van de sluier op over wat daarna gebeurt. Hij spreekt verder over recente ontwikkelingen in de markt, want sinds het laatste gesprek met hem is er veel veranderd.
Parallel aan die ontwikkeling ziet Jelle dat de vraag verandert naar diensten rond video, chat en alles dat onder het label UCaaS valt. “Mijn eerste punt is daarom dat er een nieuwe mix ontstaat van de meer traditionele manier van communiceren en de manieren die we sinds de pandemie met z’n allen massaal zijn gaan omarmen. Bellen is niet weggedrukt of overbodig geworden, het heeft duidelijk een eigen plek in die mix, en die mix is per bedrijf anders.”
Het tweede punt van Jelle gaat over partijen die UCaaS-diensten aanbieden, leveren en onderhouden. “Die zijn steeds beter in staat alles met elkaar te verbinden en dat komt omdat de markt dat nadrukkelijk verlangt.”
Jelle is ook gevraagd naar de recente ontwikkelingen rond Teams, dat zoals bekend onder vuur ligt bij de Europese Commissie. “Wij merken daar weinig van en dat zal in het kanaal niet veel anders zijn. Als het niet meer gebundeld wordt, blijft het gewoon te downloaden en te gebruiken. Gebruikers hebben weliswaar een voorkeur voor een bepaalde UCaaS-applicatie, maar ze zijn ook gewend van toepassing te wisselen als dat nodig is. Dat is ook die mix waar ik het al eerder over had.”
Belang goede en eerlijke communicatie
Als het over UCaaS gaat, moet ook goed naar de rol van het kanaal gekeken worden. “Het is bekend dat niet iedereen in het kanaal UCaaS omarmt. Deels komt dat omdat men het als een bedreiging van de bestaande business ziet. Wij zien bij Pocos dat goede en eerlijke communicatie naar het kanaal van vanuit het kanaal naar de eindgebruikers, hard nodig is. We moeten in een paar woorden kunnen uitleggen wat het is en wat het kan, maar ook wat het niet is en wat het niet kan. Dat laatste is in de markt nog tamelijk onderbelicht.”
Easy Voice
Inzoomend op het kanaal is er voor Jelle ook een brug te slaan naar Easy Voice. “Iedereen merkt dat klanten voorzichtiger zijn met geld uitgeven. Als reseller moet je daarom meer dan ooit sturen op efficiency van je processen. Zo kun je meer klanten bedienen en de stagnatie van omzetgroei per klant opvangen. Onze nieuwe dienst Easy Voice is daar volledig op geënt. Het beheer vergt minimale manuele handelingen omdat we de automatisering ver hebben doorgevoerd. De klant merkt dat wijzigingen die hij aanvraagt of zelf doorvoert, sneller live zijn. Dat is positief voor de klanttevredenheid.”
Traditionele telefooncentrales raken End Of Life. “Het verdienmodel dat daarop gebaseerd is, houdt op te bestaan. Dit lijkt een bedreiging voor de omzet van IT-partners, maar is het niet. Met Easy Voice kun je klanten een communicatie-oplossing bieden die op alle punten superieur is aan een conventionele omgeving. Om te beginnen is het software-based en daarmee makkelijker te onderhouden. Het platform biedt alle ruimte om nieuwe diensten toe te voegen, ook maatwerk. Dat betekent dus nieuwe omzet voor partners. Tenslotte is het toekomstgericht. Dit platform heeft een langere levensduur, omdat er geen speciale hardware voor nodig is.”
Jelle: “Een toekomstgericht, dus software-based platform is in alle opzichten een betere basis voor een verdienmodel van resellers. Als partner kun je meer diensten toevoegen en makkelijker inspelen op ontwikkelingen bij klanten.”
Sewan
Tenslotte licht Jelle nog een tipje van de sluier op. “We zijn sinds dit voorjaar onderdeel van het Europees opererende Sewan. Als je het portfolio van Sewan ziet, dan kun je je voorstellen dat ook het Pocos-platform en Easy Voice de komende periode verder zullen worden uitgebreid met onder andere CRM, AI, rapportagetools en securitydiensten.”
Ook reseller worden van Pocos Easy Voice? Neem dan contact op met partnersupport via 088 0100 700 of mail naar partner@pocos.nl.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)