Wholesale serviceprovider Pocos timmert al tientallen jaren aan de weg als de leverancier van connectiviteit, telefonie en clouddiensten. Inmiddels is Pocos klaar voor de volgende fase en de overgang naar een internationaal concept. Met de overname van de aandelen door de Franse Sewan Group is de start gemaakt van de transitie die later dit jaar wordt afgerond met de nieuwe naam Sewan Nederland.
“De geschiedenis van Pocos gaat terug naar het eind van de jaren 90, toen een van de voormalige eigenaren het idee kreeg om iets met telecom te gaan doen en een eigen spraakplatform ging ontwikkelen”, zegt Jelle. “In 2002 was het zover en is het bedrijf op de markt geïntroduceerd. De stuwende krachten achter Pocos zijn Simon Poels (vanaf de start) en Jordi Smits (vanaf 2006). Simon had vooral oog voor telecom (telefoniediensten) terwijl Jordi juist een focus op het netwerk had. Daarmee was de basis gelegd voor een gezonde groei en kon Pocos uitgroeien tot een breed service-georiënteerd bedrijf.
De spraakdiensten draaien op een eigen platform, de clouddiensten worden ondersteund vanuit het eigen datacenter, en diverse datacenters en internetconnectiviteit worden geleverd via netwerkleveranciers met eigen koppelingen naar het internet. “Rond 2016 is de focus verschoven van directe verkoop aan eindklanten naar indirecte verkoop via partners”, vervolgt Barry. “Momenteel werken we eigenlijk alleen maar via het partnerkanaal. Luisteren naar en het faciliteren van onze gewaardeerde partners is onze prioriteit. Zij zorgen voor de eindklanten, wij zorgen ervoor dat zij succesvol kunnen zijn met onze wholesale diensten. Momenteel hebben we ruim 350 actieve en/of recent ge-onboarde partners.”
Volgende fase
Een aantal jaar geleden hebben de voormalige eigenaren onderzocht of een overname, fusie of andere vorm van samenwerking met andere partijen mogelijk en/of wenselijk was. Hierdoor zou de positie van Pocos namelijk kunnen worden verstevigd. Dit leverde in eerste instantie niet het gewenste resultaat op, maar was wel de aanleiding dat Pocos in 2022 in de etalage is gezet. Toen de Franse Sewan Group zijn activiteiten ook naar Nederland wilde brengen en een geschikte partner zocht, waren er veel overeenkomsten. Barry: “Voor Sewan en Pocos is essentieel dat beide organisaties zakelijke communicatie- en IT-diensten op de markt brengen via het partnerkanaal.”
Uiteindelijk heeft Sewan de acquisitie van Pocos begin 2023 afgerond en hebben de oprichters het bedrijf verlaten. Nog steeds opererend onder de naam Pocos, zetten de nieuwe bestuurders Barry en Jelle het bedrijf voort. Ze zijn behoorlijk autonoom, zegt Barry. “Zolang we ons binnen de afgesproken (financiële) kaders bewegen, laat Sewan ons de strategie in Nederland bepalen en uitvoeren. Dat neemt niet weg dat we de lijnen met het moederbedrijf goed optuigen. We zijn met het hele team naar het hoofdkantoor in Parijs geweest en onze technische teams werken steeds intensiever samen hoe we het beste uit de twee organisaties kunnen halen. Kennis stroomt beide kanten op en componenten van beide portfolio’s worden over en weer geïntegreerd.”
Geregistreerde MVNO
Pocos heeft de eigen spraakdienst EasyVoice gebouwd op het platform Broadworks. Jelle: “Maar we bieden ook 3CX en Xelion. En sinds kort bieden we de koppeling met RedCactus, een API-platform voor koppelingen naar onder andere CRM- en ERP-applicaties, een uitbreiding op het portfolio. Vanuit Frankrijk worden daarvan de eerste ideeën opgepakt. Wij zijn een officiële bij COIN geregistreerde MVNO en kunnen de partners dus helpen bij porteringen, nieuwe aansluitingen en SIP-trunks.”
Voor het mobiele netwerk gebruikt Sewan een bestaand radionetwerk, al is daarvoor de keuze in Nederland beperkt. “Niet alle mobiele operators staan te popelen om MVNO’s te ondersteunen. In het buitenland is dat veel eenvoudiger, dat is nu typisch een regionaal verschil. Uiteindelijk zullen de diensten binnen de Sewan Group onder dezelfde naam worden aangeboden. Pocos wordt na de naamsverandering later dit jaar voortgezet als Sewan Nederland.”
Jelle: “Aan de website van Pocos wordt al hard gewerkt met de look-en-feel van Sewan, zodat partners er al een beetje aan kunnen wennen. Ook in andere uitingen en gesprekken met partners benoemen we de naam van Sewan al regelmatig. We zorgen zo voor een geleidelijke transitie zodat iedereen kan wennen aan de nieuwe naam.”
Omdat alles in IT vandaag de dag draait om data, is deze dienst dan ook een prominent onderdeel van het aanbod. De partners van Pocos kunnen connectiviteit direct afnemen, desgewenst in combinatie met meerdere managed services als managed hardware, BGP, MPLS-netwerken en hardware. Zelfs als partners dat willen via een beheerde router als managed service bij de eindklant, legt Barry uit. “We bieden allerlei opties aan, maar partners beheren de klantrelatie en optimaliseren en configureren de aangeboden diensten op basis van onze bouwstenen. Voor de configuratie kunnen zij ons portal Pulse gebruiken. Overigens gaat die Sophia heten.”
Hybride clouddiensten
Dan zijn er nog de clouddiensten van Pocos die bedrijven als hybride clouddiensten kunnen gebruiken. Binnen de datacenters van Pocos worden deze services in een beveiligde omgeving voor klanten gehost. De combinatie van publieke cloud en private cloud geeft maximale vrijheid. Onze cloud is gecertificeerd door Microsoft Azure, maar ondersteunt ook Google Cloud en AWS. Jelle: “We gaan nu ook verder met de complete ondersteuning van Microsoft-diensten, zodat partners die straks ook via ons afnemen.”
Wie is de Sewan Group?
Sewan Group is een Franse onderneming die internationaal actief is in Frankrijk (met meerdere kantoren), Nederland, België, Spanje, Marokko en Oekraïne. Elk land heeft een eigen managementteam. Op dit moment heeft het bedrijf ongeveer 850 mensen in dienst, waarvan 27 in Nederland. De totale omzet van de Sewan Group zal dit jaar naar verwachting boven de 200 miljoen uitkomen, waarbij Nederland met zo’n 5% een groot deel buiten Frankrijk voor zijn rekening neemt. Pocos/ Sewan Nederland is gevestigd in het verbouwde kantoor in Son.
Meer informatie over Pocos dat later dit jaar Sewan Nederland gaat heten, kun je verkrijgen via Jelle de Bruijn via j.debruijn@pocos.nl of bel Sewan op telefoon 088 0100 715.
(Foto: links Jelle de Bruijn, rechts Barry Sprengers)
(Dit artikel verscheen eerder op ITchannelPRO magazine nr3)