Exertis Pro AV is als value added distributeur onderdeel van DCC en al meer dan 25 jaar een bekende distributeur van UC, collaboration en professionele AV-oplossingen. In de huidige woelige coronatijd is de markt aan veranderingen onderhevig en dat heeft Exertis gemerkt. Het wisselende coronabeleid zorgt volgens Jean-Paul Weterings voor een zigzag-situatie die de vraag naar communicatiemiddelen positief beïnvloedt.
Exertis EMEA is inmiddels de grootste distributeur van Poly in het vierde kwartaal van 2021. Jean-Paul: “Dit is een heel mooi resultaat dat mogelijk is nu Exertis in steeds meer landen het recht heeft verworven om Poly te distribueren. De fabrikant Poly draagt bij aan de ambitie van Exertis om wereldwijd de grootste Pro AV & UC distributeur te zijn. Een belangrijke stap hierin is ook de recente overname van Almo in de Verenigde Staten, de grootste DCC-acquisitie in de historie.
Transitie en nieuwe loten
Exertis Pro AV heeft drie werkgebieden: UC&C, Pro AV en Netwerk & Control. Het bedrijf heeft na de integratie van Kerèn zijn eigen infrastructuur geoptimaliseerd, waardoor klanten via de online portal toegang hebben tot de juiste producten. Jean-Paul: “De transitie heeft ons nog sterker gemaakt en daar plukken we nu de vruchten van. Exertis Pro AV Benelux staat als een huis, we zijn een compleet geïntegreerde organisatie. De afgelopen twee jaar is de basis gelegd voor de integratie die 1 januari een feit werd. Alle krachten zijn gebundeld en de partners kunnen vanaf 1 april via onze platformen de klanten bedienen.”
Administratief worden de komende maanden de laatste loodjes gelegd om ERP en e-commerce samen te voegen in een digitale omgeving. Alles is dan toegankelijk via één loket. “UC&C, Pro AV en Network & Control zijn dan de pijlers van Exertis Pro AV. Dat proces is 1 april afgerond en de 32 fte hebben allemaal een plekje gevonden. Maar we groeien door en recent is bekendgemaakt dat we ook de AV over IP-producten van Netgear aan het portfolio hebben toegevoegd. Weer een sterk merk in onze familie.”
Integratie met Amacom
Een volgende stap wordt de integratie met Amacom (The Amazing Company) in Den Bosch, die ook behoort tot de Exertis-organisatie. Amacom is een krachtige organisatie voor distributie en fulfilment, gericht op B2C-partners met veel moderne warehouse capaciteiten en eigen transportfaciliteiten. Hiermee kan de service naar partners en hun klanten naar een hoger niveau worden getild. In april verhuist het verkoopkantoor uit Dordrecht naar een nieuwe locatie in Moerdijk. Het bestaande verkoopkantoor in Almere blijft gewoon.
Jean-Paul: “Deze aanpak brengt ons grote voordelen. Amacom uit Den Bosch heeft alle ervaring op het gebied van logistiek en belevert nu al de B2C-kanalen. Daar komen nu dus onze B2B-activiteiten bij. Zo kunnen we via het Exertis/Keren-loket tot 22.00 uur orders aannemen. Die worden dan de volgende dag afgeleverd bij de klant, via het eigen distributienetwerk met de bekende paarse vrachtwagens. De moderne B2C-ervaring, maar dan voor de B2B-markt. Dat geeft ons een sterke en unieke positie in de markt.”
Positionering producten
Wat betekent de samenwerking met Amacom voor de positionering van producten? Jean-Paul: “Amacom is zeer ervaren in het positioneren van merken. Zij hebben veel kennis in huis om een product met alle marketing en distributie in de markt te zetten. Bij Exertis Pro AV zorgen we aan de voorkant voor de selectie van de juiste producten en diensten en zorgen we ervoor dat de leveringen worden geregeld vanuit het centrale magazijn van Amacom.
Partnerevent komt eraan
Op 9 juni organiseert Exertis na twee jaar stilte weer een partnerevenement. Het motto is ‘Wat in het vat zit verzuurt niet’. “De bekende expo-achtige experience met de gastvrijheid van Exertis rond het Hotel Nassau in Breda voor de partners”, zegt Jean-Paul. “Eindelijk kunnen we het succes van onze bedrijven weer samen vieren in een gemoedelijke sfeer met een hapje en drankje.”
Meer weten over Exertis Pro AV en de integratie met Amacom? Mail dan naar jean-paul.weterings@exertis.nl.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)