Je auto opladen aan een EV laadpaal van British Telecom

British Telecom maakte recent bekend EV laders te gaan plaatsen. Een telecomoperator die laadpalen exploiteert? Een dergelijk bericht hebben we al eerder gezien, maar deze keer is het verhaal net iets anders.

BT Group pilot powers up first EV charger repurposed from street cabinetDe stap van BT is geen primeur, maar nog steeds interessant. Het bedrijf heeft tienduizenden straatkasten op de Britse eilanden staan en die hebben allemaal een stroom- en IP voorziening. De Britse overheid wil het aantal laadpalen op straat fors uitbreiden, dus je zou zeggen dat het een hele simpele win-win situatie is.

Als je iets beter kijkt naar de businesscase dan valt op de BT de straatkasten niet kan en zal ombouwen naar EV laadpalen. Om te beginnen zijn straatkasten nu nog op veel plekken in gebruik. Pas als een heel straat of wijk is overgestapt op glasvezel kan de straatkast worden ontmanteld.

Op precies die plek een laadpaal neerzetten is geen optie. Straatkasten staan vaak tegen gevels of heggen. Laadpalen wil je juist op de stoeprand hebben. Voor BT is het dus geen kwestie van straatkast leeghalen, afstoffen en wat nieuwe hardware plaatsen. Het is lastiger, maar schijnbaar nog steeds lonend. Hoe kan dat?

Het begint er mee dat voor de straatkasten en het soort dienst een vergunning is verstrekt. Het doortrekken van een wat bekabeling naar de stoeprand valt binnen die vergunning. Alleen voor de EV paal is mogelijke een aparte aanvraag nodig. BT kan dus waarschijnlijk veel sneller uitrollen dan een partij die nog niets heeft geregeld, geen vergunningen, geen infra ter plekke.

En dan speelt er ook nog iets anders. Op de Britse eilanden is internet en telefonie het soort dienst dat door bijna iedereen verhandeld mag worden. “Gratis internet” van de supermarkt is een Britse uitvinding. Een simkaart van de kruideniersketen die als MVNO optrad? Ook dat was een Britse uitvinding. Zelfs Shell heeft tot recent nog xDSL aansluitingen verkocht. De markten voor spraak en internet zijn behoorlijk verzadigd, de markt voor EV laders niet. Daarom is het zo gek nog niet dat BT hiermee begint op de thuismarkt en wel op zo’n manier dat de concurrentie in een keer op een achterstand staat.

Mobiele versie afsluiten