De economie piept en kraakt in zijn voegen, de online omzetten kelderen en dan besluit je 15e 16e MVNO te lanceren. Is dat gewaagd of juist super slim?
Verzadigd aanbod
De waarom vraag snapt iedereen. In Nederland kun je als MNO met een half dozijn MVNO merken de complete markt bedienen, doe dat maar 3 (het aantal MNO’s) en je ziet een verzadigde aanbodzijde. Drillisch is actief in markt die ongeveer 5 keer groter is. Dat er ruimte is voor een grotere aantal brands voor mobiele telecommunicatie is nog te volgen. Maar ook hier geldt dat elke telco al een handvol MVNO’s en specifieke doelgroep merken heeft. Dus waar is dan de ruimte om in een week tijd 2 nieuwe merken te lanceren?
De timing is bijzonder, het feestje van Drillisch vindt plaats in de week dat cijfers over de Duitse economie voor vette krantenkoppen zorgen. De online retailomzet van het laatste kwartaal is bijna 14 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden. De inflatie remt nog steeds de kooplust van de consument en online merkt dat harder dan de supermarkt om de hoek. Is dat dan het juiste moment nog weer een prijsvechter in de markt te zetten?
Slim
Misschien is het inderdaad erg slim wat dit bedrijf doet en is iedereen dit niet snapt erg dom (vrij naar Louis van Gaal). De nieuwste simkaart uit de stal van Drillisch kent namelijk een opvallende abonnementsstructuur: 1 maand of 24 maanden. Wie gaat voor het “semi prepaid” model is nog steeds een klant, die aantallen tellen mee in de omvang van het hele bedrijf waardoor het marktaandeel groter lijkt dan het in werkelijkheid is. De klanten die voor 24 maanden kiezen vormen een constante bron van inkomsten. Klanten afsnoepen van de concurrentie zou wel eens de achterliggende drijfveer kunnen zijn, niet echte first-timers over de streept trekken.
Meer klanten (in welke vorm dan ook) levert meer inkoopkracht voor de komende onderhandelingen met de MNO’s. Daarnaast is het een manier om op termijn het 5G netwerk van de moeder 1&1 in een klap te kunnen vullen met veel klanten door elke MVNO over te hevelen.