De kwartaal- en jaarcijfers van distributeurs zoals ALSO zijn niet alleen voor beleggers interessant, ook resellers kunnen er wat mee. In dit geval zullen de wenkbrauwen fronzen bij de cijfers en uitleg, maar de manier waarop die worden gebracht is een compliment waard.
Het aantal verklaringen voor deze dubbele daling is gering. De business in Duitsland en Polen viel tegen en overal was te merken dat consumenten minder uitgeven. B2C was over het eerste half jaar 19 procent lager en in het tweede half jaar 16 procent minder dan in 2022. De zakelijke markt kende eerst een minimale plus, maar vanaf juli ging ook die naar beneden, 13 procent in totaal.
De totale business in Nederland was over 2023 bijna 10 procent lager dan het voorgaande jaar. B2C en B2B Resellers zullen deze ontwikkeling kunnen herkennen. ALSO bevestigt daarmee dat beide markten in 2023 lastig waren.
Het betere nieuws is dat het bedrijf er wel in is geslaagd de omzet per klant op te krikken. De vaker gebruikte term ARPU komt niet in het 312 pagina’s (!) tellende jaarverslag voor. De Zwitsers gebruiken daar andere termen voor. Die verbetering heeft veel te maken met de vercloudisering van het aanbod. Cloud en services nemen een steeds groter deel van de omzet in. De eerlijkheid gebied wel te zeggen, dat de daling van de omzet van verkochte hardware er vanzelf voor zorgt dat het aandeel cloud en diensten op de totale omzet toeneemt.
Wat het bedrijf de beleggers meegeeft, en dat is voor resellers als het goed is gesneden koek, is het verschil tussen klantloyaliteit bij supply, solutions en services.