ITchannelPRO ziet incidenteel mails voorbijkomen waarin het begrip “influencer†voorkomt. Het gaat dan om berichten afkomstig van bedrijven die van “influencers†gebruik maken of personen die dit in de signature weergeven als beroep. Voor met name de eerste groep zal het wellicht niet zijn opgevallen van de CvdM de regels voor “influencers†recent heeft aangepast.
Doordat de 500.000 grens niet meer bestaat heeft een veel grotere groep hier mee te maken. De nieuwe regels gelden nu voor iedereen die aan de onderstaande criteria voldoet.
Dit zijn de criteria:
- een account op YouTube, Instagram en/of TikTok;
- de afgelopen 12 maanden ten minste 24 video’s geplaatst;
- verdient geld, of behaalt een ander voordeel, met hun video’s;
- staat ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.
Waarom wijst ItchannelPRO hier op?
Influencers promoten niet alleen chips of nagellak. Het promoten van elektronica komt regelmatig voor. Op deze manier marketing bedrijven is zichtbaar in B2B omgevingen. Iedereen die het inzetten van “influencers, vloggers of content creators†overweegt dient te weten dat deze groep onder de nieuwe regels transparant moet zijn over de commerciële boodschap in de videos.
Het is de persoon die de boodschap plaatst die gecontroleerd wordt en bij overtreding tot de orde geroepen zal worden (de CvdM mag boetes uitdelen). Het is de adverteerder die daardoor in imagoschade oploopt, maar ook nog met vervolgschade kan worden geconfronteerd.
Let dus op als je van “influencers†gebruik maakt die je promoten op de genoemde videokanalen.