Woensdagmiddag vond in Huis Oudegein de ITchannelPRO telecom summit plaats. Zeven aanbieders spraken over internationaal actief zijn, verschuivingen in de markt en natuurlijk de positie van de partners.
Open discussie
Ondanks de beperkte omvang is dit gezelschap een goede vertegenwoordiging van de Nederlandse markt. Men sprak over de noodzaak internationaal actief te moeten zijn. De eigen thuisbasis is voor een aantal spelers gewoon te klein voor het aanbod en het gewenste portfolio. Dat wil niet zeggen dat internationalisering een makkelijke route is. Welke hordes men onderweg tegenkomt is uitgebreid aan de orde gekomen. Net als een aantal argumenten om gewoon te blijven focussen op de Nederlandse markt.
Verschillen
De verschillen tussen aanbieders en de partners in deze markt lijken wat minder groot te zijn dan in andere sectoren. Ja, er is sprake van consolidatie en de (mogelijke) komst van hele grote nieuwe toetreders. En ja dat geldt voor zowel de aanbieders als de partners. Maar dat heeft geen negatieve invloed op de vraag naar telecom- en UCaaS diensten. Die blijft alleen maar groeien.
Een groeiende markt wil echter niet zeggen dat het voor iedere partij die nu actief is, zowel aanbieders als partners, een makkelijke wedstrijd is. De vraag verandert namelijk. Dat dwingt alle schakels in de keten zich aan te passen. Niet aanpassen is geen optie, daar was iedereen het over eens. Daarom ook dat sommigen over de grenzen kijken. Het is dus niet alleen een kwestie van meer omzet en meer klanten in het buitenland. Minstens zo belangrijk is leren van wat daar gebeurd en goede ook in Nederland gaan aanbieden.
Uitgebreid verslag
Met alleen meer diensten aanbieden ben je er als leverancier en partner echter niet. De eindklant verwacht meer kennis van zijn leveranciers. Wat daarvan concreet de impact is? Dat is te lezen in het komende uitgave van het ITchannelPRO magazine verschijnt, waarin een uitgebreid verslag van de telecom summit staat.