• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

ITchannelPRO rondetafel Circulaire-IT bij Service Planet Rotterdam

Visies en uitdagingen in reparatiesector

24-04-2025
ICP1 verslag rondetafel -400
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Service Planet Rotterdam is het toneel van de ITchannelPRO rondetafel over de reparatiesector. 12 leiders uit de reparatiebranche delen hun ervaringen en praten over de uitdagingen en kansen in de markt. Het centrale thema van de discussie is de toekomst van reparaties. Daarbij komen onderwerpen aan bod als duurzaamheid, certificeringen en samenwerking met fabrikanten.

ICP1 verslag rondetafel -400Al snel merken de deelnemers op dat de reparatiesector de afgelopen jaren sterk is geëvolueerd. Veel van de aanwezige bedrijven zijn klein begonnen, maar zijn nu grote organisaties met soms Europese partners. Dat geldt bijvoorbeeld voor een partij als Fixje. “We zijn begonnen als een soort van B2C-webshop voor onderdelen voor aftermarket onderdelen voor iPhones”, zegt Davey Groothedde van Fixje. “Vroeger werd er echt veel gerepareerd. Nog steeds is dat echt een passie en hobby van me. Verder hebben we ook Verkopen.nl, een soort inkoopkanaal voor refurbished devices dat meer gericht is op de jongere doelgroep.”

Ook Complies, een specialist in de reparatie van laptops, gaat binnenkort iets nieuws doen, zo vertelt Auke Tel van het bedrijf. “We gaan een nieuw bedrijf starten, Renovatus, waar we in de basis laptops gaan refurbishen.”

Enkele van de partijen hebben de stap gemaakt naar B2B, waaronder TouchFix dat zich al langer toelegt op de zakelijke markt. “We geloven sterk in een hybride model”, zegt Laurens van Rijn van TouchFix. “We willen niet volledig geautoriseerd zijn door fabrikanten, maar tegelijkertijd werken we wel met hen samen om onze klanten alternatieven te bieden die andere reparatiebedrijven niet kunnen leveren, zoals reparaties aan iPads waarvoor autorisatie ontbreekt.”

Wel moeten bepaalde sectoren, en dan vooral de publieke sector, ervan worden overtuigd dat reparatie de juiste weg is. Ook een kleinere organisatie als iCanFix, waar vier mensen werken, ziet dat ze erg serieus worden genomen in de markt. “We hebben mooie bedrijven in ons portfolio”, zegt Jos Thijssen van iCanFix.

Certificeringen en duurzaamheid

Certificeringen zijn een terugkerend thema in de sector. Een van de deelnemers merkt op dat certificeringen belangrijk zijn voor vooral grotere bedrijven die afhankelijk zijn van certificering richting grote klanten. Vooral aan het EcoVadis certificaat voor duurzame bedrijfsvoering wordt veel waarde gehecht. “Als wij niet de juiste certificeringen hebben, willen ze niet met ons werken”, zegt Christ van Giersbergen van Microfix.

De reparatiesector heeft sowieso een onbreekbare band met duurzaam beleid. “Alles wat je repareert, belandt niet op de vuilnisbelt. Dat is de eerste winst”, voegt Christ eraan toe. Mikail Yilmaz van Repair IT Now doet al reparatie en refurbishing voor bedrijven. ”En we gaan ook recyclen, omdat dat ook wordt gevraagd door bedrijven waar wij de diensten voor doen. En dat kan zijn van een mkb-bedrijf tot een groot corporate bedrijf.” Zia Karimi van iRepairCentre noemt duurzaamheid zelfs de ‘ader van zijn bedrijfsvoering’.

Samenwerking met fabrikanten

De relatie tussen onafhankelijke reparateurs en fabrikanten blijft een complex onderwerp. Sommige deelnemers spraken over de uitdagingen die zij ondervinden bij het verkrijgen van onderdelen en ondersteuning door fabrikanten. Er zijn nogal wat leveranciers en je wil met zoveel mogelijk van hen contact onderhouden. Sommigen, zoals ASWO Service Nederland, houden grote voorraden reserveonderdelen aan. “In Frankrijk hebben we een magazijn van 24.000 vierkante meter, en daar komt nog 4.000 bij”, noemt Arjan Wigman van ASWO.

Maar het is ook een kwestie van aanpassing aan de veranderende activiteiten van verschillende vendors. “Inmiddels zijn we partner van Google als het gaat om de Nest-producten en alles wat zij maken rondom hardware. Nest was ooit alleen een thermospaat. Inmiddels is het een heel ecosysteem”, zegt Jeroen Sipsma van onze gastheer Service Planet Rotterdam.

Samenwerking met fabrikanten is in sommige gevallen noodzakelijk. Een aantal deelnemers wijst op de noodzaak om bepaalde exclusieve contracten te hebben om te kunnen voldoen aan de groeiende eisen van klanten. Reparatiebedrijven moeten dus een balans vinden tussen onafhankelijkheid en samenwerking met leveranciers.

Innovatie en digitalisering

Een ander belangrijk gespreksonderwerp is de rol van digitalisering binnen de reparatiesector. Zo biedt Mr. Again een platform dat reparateurs ondersteunt. “Door middel van software kunnen we ondernemers helpen beter zichtbaar te zijn voor de consument”, zegt Joost van der Giessen van Mr. Again. Deze technologische innovaties helpen niet alleen bij het vinden van reparateurs, maar dragen ook bij aan het efficiënt beheren van de operaties.

Bovendien wordt opgemerkt dat digitalisering niet alleen bijdraagt aan de zichtbaarheid van bedrijven, maar ook de algehele efficiëntie van het reparatieproces verbetert. Service Planet gebruikt daarvoor bijvoorbeeld Workplace Pro Connect van HP. “We kunnen zien of apparaten undermanaged of overmanaged worden”, zegt Jeroen tijdens zijn presentatie. “Dus als ze te veel worden gebruikt, kunnen we schuiven in de pool. Dus we hebben eigenlijk één grote pool van apparaten gecreëerd.”

Toekomst van de sector

De toekomst van de reparatiesector lijkt veelbelovend, maar er liggen ook uitdagingen op de loer. Rob Wierenga van QC Centre noemt compliance als iets waar hij de laatste tijd enorm mee bezig is geweest. “De nieuwe compliance managers zijn al bij ons. Want van de nieuwe wetten in Europa word je helemaal gek. Er komt veel op ons af.”

Toch zien veel bedrijven kansen om door te groeien en nieuwe markten te betreden, vooral in het licht van de stijgende vraag naar duurzaamheid en circulaire economie. Bedrijven die zich weten aan te passen aan de veranderende eisen van klanten en regelgeving, zullen naar verwachting een sterke positie behouden in de markt.

De volgende bijeenkomst van ITchannelPRO  met de reparatiebranche is op 5 juni bij Microfix in Leiden.

Vlnr: Eric Luteijn – Auke Tel – Justin van der Linden – Arjen Wigman – Jos Thijssen – Jeroen Sipsma – Zia Karimi – Joost van der Giessen – Laurens van Rijn – Christ van Giersbergen – Rob Wierenga – Davey Groothedde – Mikail Yilmaz

 

(dit artikel verscheen in ITchannelPRO magazine #01-2025)

Tags: Circulaire-IT

GerelateerdeBerichten

Ola-Fagerstrom-200

Tweede pilaar van de circulariteit voor Microsoft Surface

2025/07/14

Interview Michel Voorhout (HP) en Aat van de Polder (Flex IT)

2025/07/11
Volgend bericht

LuteijnMedia en StoryYo starten samenwerking

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon