Het laatste weekend van september vond in Berlijn de Nextcloud Community Conference plaats. Dat het bedrijf de wind in de zeilen heeft bleek uit de opkomst. Op zaterdag waren er ondanks het mooie nazomerweer 300 deelnemers. De pers was ook uitgenodigd en kwam net als de deelnemers uit Europa en Amerika.
Dit soort bijeenkomsten gaat amper over commercie, het gaat in de eerste plaats om kennisdelen en gezamenlijk de stip aan de horizon aanwijzen. Dat gebeurt in plenaire sessies en in workshops. Voor de doorsnee IT reseller is dit soort sessies alleen interessant als men zelf al actief is met het ontwikkelen en inzetten van deze open source software.
Erg weinig commercie
Deelnemers van deze conferentie waren daarmee een andere doelgroep dan de groep die op de Nextcloud bijeenkomst eerder dit jaar in Den Haag aanwezig waren. Een dergelijk verschil is ook te zien bij events van andere software huizen, maar op een punt is Nextcloud natuurlijk wel iets anders. Hier is commercie wel heel weinig merkbaar.
Tijdens de tweede dag van de conferentie was er een geïmproviseerde bijeenkomst met de pers. Terwijl in de plenaire zaal – na voor velen een zichtbaar korte nachtrust – 150 deelnemers de draad van de zaterdag weer oppakten stond Frank Karlitschek de pers te woord. Na die bijeenkomst heeft ITchannelPRO Frank nog enkele vragen gesteld die specifiek op de Nederlandse markt ingaan.
Grootste uitdaging en kansen
De grootste uitdaging voor Nextcloud in Nederland is de diep gewortelde positie van Microsoft. Die reactie van Frank was er dus nog voor bekend werd dat de belastingdienst “onmogelijk” om Office 365 heen kan.
Het klinkt bijna als een tegenstelling, maar die positie van Microsoft biedt Nextcloud juist ook weer meer mogelijkheden. Frank: “jullie lopen in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland ver voorop met cloudadoptie. Het voordeel daarvan is meer kennis, meer diepgaande vragen omdat men naast de plussen ook de minnen kent.”
In het verlengde daarvan stipte Frank aan dat de belangstelling niet alleen bij politici en ambtenaren toeneemt omdat digitale soevereiniteit zo hoog op de agenda staat. Met enige trots kon hij melden inmiddels contact te hebben met KPN en Centric. Details, het mag niet verbazen, kon hij niet geven.
Wat hij wel wilde verklappen is dat het bestaande partnerprogramma op de schop gaat om het aantrekkelijker te maken voor bestaande en nieuwe partners met Nextcloud in zee te gaan.
Enkele dagen later kwamen we Frank weer tegen, deze keer op de grootste IT beurs voor overheden. Over de belangstelling op de stand had hij weinig te klagen. De opkomst voor de presentatie samen met Schleswig Holstein was overweldigend. En dat het deze keer om een andere groep ging dan tijdens de Community Conference blijkt wel uit de foto. Pakken in plaats van hoodies en t-shirts.
Dat laatste doet vermoeden dat de overheden in Duitsland, ondanks een kortere ervaring met clouddiensten, misschien niet eens zo veel anders reageren dan de Nederlandse collega’s.