Eerder deze maand sprak ITchannelPRO met Mark Wiegleb, Vice President Products, en Jan Boguslawski, Product Manager Hospitality van SNOM. Het gesprek vond plaats tijdens de Smart Cities Conference. Daar waren digitale soevereiniteit en AI belangrijke thema’s. Beiden kwamen dan ook aan bod tijdens het interview dat begon met de vraag hoe de markt zich voor SNOM ontwikkelt.
Cloud telefonie voor betere omzet
Mark: “Hoewel het aandeel van vaste telefoons in communicatieprojecten over het algemeen afneemt, wordt dit gecompenseerd door een toenemende overstap naar VoIP of te wel cloudtelefonie, waardoor we nog steeds een lichte omzetstijging kunnen noteren
Wat daarbij volgens Jan helpt is dat de klantgroepen die SNOM via het partnerkanaal bedient waarde hechten aan degelijkheid en betrouwbaarheid. “Wie ons portfolio kent weet dat we inzetten op oplossingen die lang meegaan. We onderscheiden ons daarmee van merken die inzetten op korte livecycles die in de consumentenmarkt gewoon zijn om zo aan meer omzet te komen.“
SNOM over digitale soevereiniteit
Op een conferentie waar gevoeld elke tweede presentatie het begrip digitale soevereiniteit aanstipte is SNOM ook gevraagd hoe het deze aandacht ziet. “Wat we hier in Duitsland en elders in de EU merken is dat het thema inderdaad vaker ter sprake komt,“ geeft Mark aan. “Onze partners krijgen er vragen over, maar het is geen nieuw of doorslaggevend argument om voor SNOM te kiezen. Wij zijn immers al heel lang gefocust op het binnen de EU houden van data. Exotische cloud omgevingen zijn voor ons onbespreekbaar. Wat dat betreft is de grote aandacht voor digitale soevereiniteit voor ons eerder een bevestiging dat we al jaren het juiste pad bewandelen dan iets anders.“
European Data Act (EDA)
„Ik verwacht dat het bij inkoopprocedures een grotere rol gaat spelen,“ zegt Jan, “maar welk gewicht het daar krijgt is echt koffiedik kijken. Waar ik wel nu al beweging zie ontstaan is bij de implementatie van de Data Act. Die geldt nu overal in de EU.”
Hij legt uit dat EDA het klanten mogelijk maakt om de gegevens die zij bij het gebruik van producten en diensten genereren, in te zien, als gegevensbestand te ontvangen en indien nodig te verwijderen. “Op basis van een geheimhoudingsverklaring maakten we dit al langer mogelijk in speciale gevallen, maar nu is er een wettelijk kader waarin elke afnemer dit van zijn leverancier kan eisen. Sommige fabrikanten zullen hierdoor nerveus worden, en mogelijk zullen er wederverkopers zijn die hierdoor op zoek gaan naar een nieuwe of aanvullende leverancier. Wij zullen hen met open armen ontvangen.”
AI en SNOM
Hoe ziet SNOM de AI boom, waar raakt dat de eigen business en die van de partners. Mark: “Laat me vooraf duidelijk maken dat SNOM toestellen altijd onderdeel zijn van een IT omgeving die door de partner wordt ingericht. Het staat hem vrij daar AI toepassingen aan toe te voegen. Onze eigen rol in AI is er meer een van faciliteren dan zelf ontwikkelen. Hij vervolgt: “We volgen de ontwikkelingen natuurlijk wel en krijgen veel input van de partners. We zien dat de integratie van chatbots via een telefoon display een redelijke niche toepassing is, de vraag van eindklanten is gering. Waar AI wel meer voet aan de grond krijgt is bij het verbeteren van de audiokwaliteit. Dat is bijna een no-brainer aan het worden. Denk daarbij een techniek om achtergrondruis effectiever te onderdrukken en de spraakkwaliteit verder te verbeteren.“
Duurzaamheid een no-brainer
Wat voor Mark eveneens een no-brainer is, is het gewicht van duurzaamheid bij aanbestedingen. „Dat is gewoon Europees geregeld. Hoewel het vaak nog een nice-to-have is en geen knock-out argument, moet je daar als fabrikant wel goed over na denken. Zoals Jan al eerder aangaf hebben wij een trackrecord van lange lifecycles. Omgevingen waar SNOM toestellen 12 tot 15 jaar in gebruik zijn, zijn zeker geen uitzondering. Daarmee scoren we op duurzaamheid sowieso hoog.”
Toch heeft het bedrijf de afgelopen jaren op dit gebied enkele extra stappen ondernomen. De verpakkingen zijn met enevoudig, ze worden immers niet in een etalage tentoongesteld. De handleidingen zijn in zwart-wit gedrukt in plaats van in kleur. Mark: “Verder gebruiken we helemaal geen plastic meer in onze verpakkingen en gebruiken we gerecycled plastic in onze eindapparaten. Standaard leveren we geen voedingen meer mee, omdat uit eigen onderzoek blijkt dat 80 procent van de apparaten via POE of reeds aanwezige adapters wordt aangesloten. Met deze grote en kleine stappen verkleinen we onze eigen voetafdruk, die van onze partners en die van hun eindklanten. Omdat we onze eigen leveranciers- en procesketen kennen en controleren, is de ECG-rapportage die gebruikers van SNOM-apparaten moeten opstellen in dit opzicht relatief eenvoudig.”
De vraag of die focus op duurzaamheid en levensduur niet conflicteert met het commercieel belang van de partners herkent men wel, maar dat is amper van toepassing. “Bij soort eindklanten dat zij voorzien van SNOM toestellen, is die hardware maar een deel van de business. Onderhoud, support en updates over een lange tot zeer lange periode vertegenwoordigt meer waarde,“ geeft Jan aan.
Trends voor het Nederlandse kanaal
Tenslotte is nog gevraagd op welke trends SNOM het Nederlandse kanaal nog willen wijzen. Mark noemt draadloze werkplekken. “Die nemen steeds meer toe. Wi-Fi in plaats van een RJ45 plug. Dat proces is al gaande, maar zal andere eisen gaan stellen aan alle devices die op het bureau staan, daar hoort ook de telefoon bij.”
Jan komt met een heel ander punt. Overal in de EU wordt verplicht dat de locaties van toestellen waarmee een officieel noodnummer wordt gebeld zichtbaar zijn voor de hulpdiensten. Een locatie buiten traceren gebeurt al. Wat daar nu bijkomt is dat ook in een gebouw de plek, in drie dimensies, wordt bepaald. De techniek hiervoor bestaat en is in andere landen al in gebruik. In de EU, dus ook Nederland krijgen IT dienstverleners hier volgend jaar mee te maken.