• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Capestone Capestone-1144x350 C-IT community 2025Enreach Enreach2025-10 2025Businesscom BusinessCom_Banner_1144x350_V02

ITchannelPRO interview met SNOM

Een gesprek over meer dan digitale soevereiniteit en AI

20-10-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Eerder deze maand sprak ITchannelPRO met Mark Wiegleb, Vice President Products, en Jan Boguslawski, Product Manager Hospitality van SNOM. Het gesprek vond plaats tijdens de Smart Cities Conference. Daar waren digitale soevereiniteit en AI belangrijke thema’s. Beiden kwamen dan ook aan bod tijdens het interview dat begon met de vraag hoe de markt zich voor SNOM ontwikkelt.

Mark-Jan-Snom-2025

Cloud telefonie voor betere omzet

Mark: “Hoewel het aandeel van vaste telefoons in communicatieprojecten over het algemeen afneemt, wordt dit gecompenseerd door een toenemende overstap naar VoIP of te wel cloudtelefonie, waardoor we nog steeds een lichte omzetstijging kunnen noteren

Wat daarbij volgens Jan helpt is dat de klantgroepen die SNOM via het partnerkanaal bedient waarde hechten aan degelijkheid en betrouwbaarheid. “Wie ons portfolio kent weet dat we inzetten op oplossingen die lang meegaan. We onderscheiden ons daarmee van merken die inzetten op korte livecycles die in de consumentenmarkt gewoon zijn om zo aan meer omzet te komen.“

SNOM over digitale soevereiniteit

Op een conferentie waar gevoeld elke tweede presentatie het begrip digitale soevereiniteit aanstipte is SNOM ook gevraagd hoe het deze aandacht ziet. “Wat we hier in Duitsland en elders in de EU merken is dat het thema inderdaad vaker ter sprake komt,“ geeft Mark aan. “Onze partners krijgen er vragen over, maar het is geen nieuw of doorslaggevend argument om voor SNOM te kiezen. Wij zijn immers al heel lang gefocust op het binnen de EU houden van data. Exotische cloud omgevingen zijn voor ons onbespreekbaar. Wat dat betreft is de grote aandacht voor digitale soevereiniteit voor ons eerder een bevestiging dat we al jaren het juiste pad bewandelen dan iets anders.“

European Data Act (EDA)

„Ik verwacht dat het bij inkoopprocedures een grotere rol gaat spelen,“ zegt Jan, “maar welk gewicht het daar krijgt is echt koffiedik kijken. Waar ik wel nu al beweging zie ontstaan is bij de implementatie van de Data Act. Die geldt nu overal in de EU.”

Hij legt uit dat EDA het klanten mogelijk maakt om de gegevens die zij bij het gebruik van producten en diensten genereren, in te zien, als gegevensbestand te ontvangen en indien nodig te verwijderen. “Op basis van een geheimhoudingsverklaring maakten we dit al langer mogelijk in speciale gevallen, maar nu is er een wettelijk kader waarin elke afnemer dit van zijn leverancier kan eisen. Sommige fabrikanten zullen hierdoor nerveus worden, en mogelijk zullen er wederverkopers zijn die hierdoor op zoek gaan naar een nieuwe of aanvullende leverancier. Wij zullen hen met open armen ontvangen.”

AI en SNOM

Hoe ziet SNOM de AI boom, waar raakt dat de eigen business en die van de partners. Mark: “Laat me vooraf duidelijk maken dat SNOM toestellen altijd onderdeel zijn van een IT omgeving die door de partner wordt ingericht. Het staat hem vrij daar AI toepassingen aan toe te voegen. Onze eigen rol in AI is er meer een van faciliteren dan zelf ontwikkelen. Hij vervolgt: “We volgen de ontwikkelingen natuurlijk wel en krijgen veel input van de partners. We zien dat de integratie van chatbots via een telefoon display een redelijke niche toepassing is, de vraag van eindklanten is gering. Waar AI wel meer voet aan de grond krijgt is bij het verbeteren van de audiokwaliteit. Dat is bijna een no-brainer aan het worden. Denk daarbij een techniek om achtergrondruis effectiever te onderdrukken en de spraakkwaliteit verder te verbeteren.“

Duurzaamheid een no-brainer

Wat voor Mark eveneens een no-brainer is, is het gewicht van duurzaamheid bij aanbestedingen. „Dat is gewoon Europees geregeld. Hoewel het vaak nog een nice-to-have is en geen knock-out argument, moet je daar als fabrikant wel goed over na denken. Zoals Jan al eerder aangaf hebben wij een trackrecord van lange lifecycles. Omgevingen waar SNOM toestellen 12 tot 15 jaar in gebruik zijn, zijn zeker geen uitzondering. Daarmee scoren we op duurzaamheid sowieso hoog.”

Toch heeft het bedrijf de afgelopen jaren op dit gebied enkele extra stappen ondernomen. De verpakkingen zijn met enevoudig, ze worden immers niet in een etalage tentoongesteld. De handleidingen zijn in zwart-wit gedrukt in plaats van in kleur. Mark: “Verder gebruiken we helemaal geen plastic meer in onze verpakkingen en gebruiken we gerecycled plastic in onze eindapparaten. Standaard leveren we geen voedingen meer mee, omdat uit eigen onderzoek blijkt dat 80 procent van de apparaten via POE of reeds aanwezige adapters wordt aangesloten. Met deze grote en kleine stappen verkleinen we onze eigen voetafdruk, die van onze partners en die van hun eindklanten. Omdat we onze eigen leveranciers- en procesketen kennen en controleren, is de ECG-rapportage die gebruikers van SNOM-apparaten moeten opstellen in dit opzicht relatief eenvoudig.”

De vraag of die focus op duurzaamheid en levensduur niet conflicteert met het commercieel belang van de partners herkent men wel, maar dat is amper van toepassing. “Bij soort eindklanten dat zij voorzien van SNOM toestellen, is die hardware maar een deel van de business. Onderhoud, support en updates over een lange tot zeer lange periode vertegenwoordigt meer waarde,“ geeft Jan aan.

Trends voor het Nederlandse kanaal

Tenslotte is nog gevraagd op welke trends SNOM het Nederlandse kanaal nog willen wijzen. Mark noemt draadloze werkplekken. “Die nemen steeds meer toe. Wi-Fi in plaats van een RJ45 plug. Dat proces is al gaande, maar zal andere eisen gaan stellen aan alle devices die op het bureau staan, daar hoort ook de telefoon bij.”

Jan komt met een heel ander punt. Overal in de EU wordt verplicht dat de locaties van toestellen waarmee een officieel noodnummer wordt gebeld zichtbaar zijn voor de hulpdiensten. Een locatie buiten traceren gebeurt al. Wat daar nu bijkomt is dat ook in een gebouw de plek, in drie dimensies, wordt bepaald. De techniek hiervoor bestaat en is in andere landen al in gebruik. In de EU, dus ook Nederland krijgen IT dienstverleners hier volgend jaar mee te maken.

Tags: cloud-telefonietelefonie

GerelateerdeBerichten

Samen sterker: Tiptel en Snom Technology

2025/10/14
Coin logo

COIN de onbekende partij die overstappen in Nederland faciliteert

2025/10/08
Volgend bericht
Europol

Europol over actie tegen bende met 40.000 actieve simkaarten

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

IT Infra 2025: kennis, inspiratie en netwerken

26-11-2025 - 17:00

Fiber Vakdag 2025

05-11-2025 - 18:00

Cloud Expo – Houten

03-12-2025 @ 10:00 , more

Jaarcongres Circulaire-IT Nederland

12-11-2025 - 18:00

Omada Controller 6.0 update – webinar

04-11-2025 - 11:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon