IT resellers en distributeurs houden stand in COVID-19 pandemie

Verbeteringen verwacht in 2021

gtdc logo

Het ICT kanaal heeft zich in 2020 volledig op de Cloud gericht en verwacht daar dit jaar de vruchten van te plukken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau CONTEXT, gepubliceerd in het ChannelWatch Report 2020.

In deze nieuwe editie beschrijft CONTEXT het gedrag, de meningen en plannen van ICT channel spelers. Die zijn samen verantwoordelijk voor de verkoop en implementatie van honderden miljarden euro’s aan goederen en diensten. Voor het samenstellen van dit jaarlijkse onderzoek heeft CONTEXT ruim 7.000 partners benaderd in de EMEA regio.

ChannelWatch Report 2020

Het ChannelWatch Report 2020 kent verschillende interessante uitkomsten. Zo is het aantal resellers dat cloud technologie aan hun klanten aanbiedt in 2020 sterk gestegen ten opzichte van 2010. Het percentage ICT channelpartners dat cloud back-up, disaster recovery en storage oplossingen levert in 2020 gestegen tot 70 %, in vergelijking met 44 % in 2019.

“De resultaten uit ons ChannelWatch Report 2020 bewijzen de snelle overstap naar digitale en XaaS oplossingen bij channelpartners“, zegt Adam Simon, Global Managing Director bij CONTEXT. “Het grote verschil met de afgelopen twee jaar is het aantal resellers dat meer dan drie services verkoopt.”
Voor het ChannelWatch Report 2020 is de channelpartners ook gevraagd naar hun visie en betrokkenheid met distributeurs van producten en services. In 2020 is het oordeel over de kwaliteit van distributeurs in vrijwel elk van de onderzochte categorieën verbeterd. Het gaat hier o.a. om facturering, cloud diensten, support, training, certificering en lead generatie.

Waardevolle informatie voor distributeurs.

“Elk jaar geven de resultaten van het ChannelWatch rapport waardevolle informatie voor distributeurs over de inkoopplannen, behoeften en uitdagingen van resellers,” zegt Frank Vitagliano, CEO van de Global Technology Distribution Council (GTDC), een partner van CONTEXT. “Dat channel partijen grotere waardering voor distributeurs hebben gekregen tijdens de pandemie komt niet als een verrassing voor de GTDC. We meten voortdurend hoe de leden hun supply chains verbeteren en extra marketing en finance ondersteuning boden in het afgelopen jaar.”

Wanneer het om support gaat die resellers van hun distributeur verwachten op gebied van sales en leveren van technology as-a-service in 2021, zegt 55 % percent van de ondervraagden ’training & education’ het belangrijkst te vinden. Marketing werd genoemd door 40 %, gevolgd door financiële ondersteuning (35 %) en verkoopondersteuning (34 %).

www.gtdc.org

Mobiele versie afsluiten