Klanten van Vodafone in een deel van Baden-Württemberg zaten eerder deze maand meerdere dagen zonder mobiel bereik en wat Vodafone een storing noemde bleek een openstaande rekening te zijn. Om precies te zijn een betaalachterstand van zeven maanden.
Dilemma
Iedereen kent het dilemma: een groot bedrijf als klant is goed voor de omzet. De betaalmoraal is echter vaker wel dan niet een drama. Structureel niet nakomen van betaalverplichtingen, extra korting bedingen, extra papierwerk verlangen, het scala van trucs is groot.
Soms gaat een bedrijf te ver en Vodafone is daarvan een goed voorbeeld. De aanbieder van vaste en mobiele communicatie heeft in Duitsland weer eens voor ophef gezorgd. Voor de kasten en masten is stroom nodig. Die wordt in Duitsland, waar deze zaak speelt, betrokken van meerdere aanbieders. De reden daarvoor heeft natuurlijk met prijs en voorwaarden te maken. Daarnaast speelt ook opportunisme een rol. Stroom van een regionale aanbieder te kopen is voor Vodafone (en andere telco’s) een manier om zichtbaarder te worden bij de lokale bevolking en politiek. In nagenoeg alle gevallen zijn die kleine aanbieders ook nog eens gedeeltelijk bezit van de gemeente.
Een dergelijk nutsbedrijf in Baden-Württemberg heeft vorige week gedaan wat onvermijdelijk was. Na maanden achter openstaande rekeningen bellen, mailen en schrijven heeft het op vrijdag de stroomtoevoer van klant Vodafone afgesloten. Als gevolg daarvan viel het zendstation uit en moesten klanten het dagenlang zonder Vodafone netwerk stellen. De situatie was bijzonder omdat niet alleen particuliere huishoudens maar ook bedrijven werden getroffen.
Domme zet
Vodafone deed richting de klanten eerst alsof er een storing was bij de onderaannemer verantwoordelijk voor het beheer van de zendmast. Dat was een domme zet, juist omdat die een kleine regio is waar iedereen elkaar kent was de waarheid snel boven tafel. Dinsdag was Vodafone in staat de openstaande rekeningen te betalen.
We kunnen in Nederland opgelucht adem halen, want iets dergelijks is hier nog nooit voorgekomen. Alhoewel? Insiders weten maar al te goed dat het ook hier soms weinig scheelt of ergens wordt de stekker uitgetrokken om betaling af te dwingen. Dat dit de pers niet haalt heeft alles te maken met wat bovenaan staat: het dilemma van de grote klant.
We kunnen net zo blij zijn niet op de klachtenafdeling van die telco in Duitsland te werken. Ook al is het een klein gebied, naar schatting enkele duizenden consumenten en bedrijven zullen compensatie eisen. Een onbetaalde rekening van zeven maanden is geen overmacht of een storing.