De Fiberdays van BREKO in Frankfurt en het ACM bericht over de uitrol van glasvezel in Nederland hebben op het eerste gezicht niets met elkaar te maken. Wie beter kijkt, hoort en leest ziet dat er een punt is dat zowel de brancheorganisatie daar als de toezichtouder hier noemen.
Fiberdays was het meerdaagse event van de Duitse glazvezelsector. Toeleveranciers, netwerkbedrijven, carriers en anderen zorgden voor tientallen stands. Op verschillende podia waren de presentaties en discussies. Een opzet die voor bijna elke vakbeurs opgaat, tot zo ver is er niets bijzonders te melden.
Donderdag klopt ACM aan bij de pers met de melding over de glasvezeluitrol in Nederland. Die is ook in Q4-2024 doorgegaan. Ook hier geldt: niet echt bijzonder.
frustratie van consumenten
ACM stipt echter een punt aan dat belangrijk is. De snelheid van de uitrol in Nederland is niet overal gelijk. Dat is wel heel netjes omschreven. Elke consumenten IT forum, elke online community voor ISP’s staat vol met vragen over het lange wachten op een werkende aansluiting. Consumenten hebben niets aan verzonnen termen als “homes passedâ€, die willen snel kunnen internetten en niet jarenlang naar de lege sprieten uit de stoep te moeten kijken.
Op het BREKO event is door een van de sprekers die frustratie van consumenten ook benoemd. Het zijn Duitsers, dus op het podium stond niet een marketeer met die boodschap. Marketing-Professor Jens Böcker van de hogeschool Hochschule Bonn-Rhein-Sieg hield de zaal en anderen op het podium voor hoe de consument tegen de verglazing aankijkt.
imagocampagne
Een van zijn oproepen aan de aanwezigen was dat men serieus moet gaan nadenken over een imagocampagne voor glasvezel. Klinkt zonder verdere uitleg vreemd, maar hij bedoelde daarmee niets anders dan eerlijk en transparant gaan communiceren. Dat impliceert ook dat fantasietermen als homes passed geschrapt moeten worden.
Consumenten (en zakelijke gebruikers!) ten oosten van Lobith zijn het wachten beu. Beter gezegd, ze zijn de salespraatjes en loze kreten zat. Gevolg daarvan is dat de uitrol van glasvezel gaat vertragen omdat men in gebied B geen haast maakt met het verlenen van de toestemming voor graven en aanleggen, want in gebied A is er na een jaar nog steeds geen snel internet achter de voordeuren.
In Nederland is het iets anders, maar dat consumenten en zakelijke gebruikers inmiddels weten dat de toezeggingen over oplevering niets waard zijn is een feit. Wat dat betreft is het persbericht van ACM een bevestiging van wat velen zien en merken. Er wordt nog steeds gesproken over uitrol. De nadruk zou veel meer moeten liggen op een werkende verbinding, dus het overboord gooien van termen waar gebruikers niets aan hebben.
gebrabbel
De oproep voor een imagocampagne is wat dat betreft niets anders dan pleiten voor een verbod op marketing gebrabbel over glasvezel. Leuk voorstel, maar niemand van de aanbieders in de markt heeft er enig belang bij. Stel je voor dat de beoogde klanten en vooral de financiers echt doorkrijgen hoe complex het is en hoe lang het duurt om achter een voordeur een werkende aansluiting op te leveren.