• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Is er een imagocampagne voor glasvezel nodig?

Een Duits voorstel dat in Nederland ook zou kunnen helpen

04-04-2025
glasvezel
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De Fiberdays van BREKO in Frankfurt en het ACM bericht over de uitrol van glasvezel in Nederland hebben op het eerste gezicht niets met elkaar te maken. Wie beter kijkt, hoort en leest ziet dat er een punt is dat zowel de brancheorganisatie daar als de toezichtouder hier noemen.

glasvezel

Fiberdays was het meerdaagse event van de Duitse glazvezelsector. Toeleveranciers, netwerkbedrijven, carriers en anderen zorgden voor tientallen stands. Op verschillende podia waren de presentaties en discussies. Een opzet die voor bijna elke vakbeurs opgaat, tot zo ver is er niets bijzonders te melden.

Donderdag klopt ACM aan bij de pers met de melding over de glasvezeluitrol in Nederland. Die is ook in Q4-2024 doorgegaan. Ook hier geldt: niet echt bijzonder.

frustratie van consumenten

ACM stipt echter een punt aan dat belangrijk is. De snelheid van de uitrol in Nederland is niet overal gelijk. Dat is wel heel netjes omschreven. Elke consumenten IT forum, elke online community voor ISP’s staat vol met vragen over het lange wachten op een werkende aansluiting. Consumenten hebben niets aan verzonnen termen als “homes passed”, die willen snel kunnen internetten en niet jarenlang naar de lege sprieten uit de stoep te moeten kijken.

Op het BREKO event is door een van de sprekers die frustratie van consumenten ook benoemd. Het zijn Duitsers, dus op het podium stond niet een marketeer met die boodschap. Marketing-Professor Jens Böcker van de hogeschool Hochschule Bonn-Rhein-Sieg hield de zaal en anderen op het podium voor hoe de consument tegen de verglazing aankijkt.

imagocampagne

Een van zijn oproepen aan de aanwezigen was dat men serieus moet gaan nadenken over een imagocampagne voor glasvezel. Klinkt zonder verdere uitleg vreemd, maar hij bedoelde daarmee niets anders dan eerlijk en transparant gaan communiceren. Dat impliceert ook dat fantasietermen als homes passed geschrapt moeten worden.

Consumenten (en zakelijke gebruikers!) ten oosten van Lobith zijn het wachten beu. Beter gezegd, ze zijn de salespraatjes en loze kreten zat. Gevolg daarvan is dat de uitrol van glasvezel gaat vertragen omdat men in gebied B geen haast maakt met het verlenen van de toestemming voor graven en aanleggen, want in gebied A is er na een jaar nog steeds geen snel internet achter de voordeuren.

In Nederland is het iets anders, maar dat consumenten en zakelijke gebruikers inmiddels weten dat de toezeggingen over oplevering niets waard zijn is een feit. Wat dat betreft is het persbericht van ACM een bevestiging van wat velen zien en merken. Er wordt nog steeds gesproken over uitrol. De nadruk zou veel meer moeten liggen op een werkende verbinding, dus het overboord gooien van termen waar gebruikers niets aan hebben.

gebrabbel

De oproep voor een imagocampagne is wat dat betreft niets anders dan pleiten voor een verbod op marketing gebrabbel over glasvezel. Leuk voorstel, maar niemand van de aanbieders in de markt heeft er enig belang bij. Stel je voor dat de beoogde klanten en vooral de financiers echt doorkrijgen hoe complex het is en hoe lang het duurt om achter een voordeur een werkende aansluiting op te leveren.

Tags: glasvezelmarketing

GerelateerdeBerichten

CvdM-logo

ITchannelPRO wijst op regels voor influencers

2025/07/08
SPRKL-Marketing-Dominique-4

Waarom marketing geen soft skill is (maar keiharde business)

2025/06/27
Volgend bericht
datacenters ai plaatje

Microsoft trapt op de rem bij bouw datacenters

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon