Het van Duitse bedrijf Gigaset levert DECT-systemen voor vrijwel iedere markt. Het heeft een Nederlands kantoor in Arnhem en we spraken af met Simon Scholten, die met twee collega’s het succesvolle Gigaset PRO-team vormt. Gezamenlijk zorgen ze ervoor dat klanten met 5 tot 20.000 DECT-aansluitingen krijgen wat ze zoeken.
Hiertoe staat er een hypermoderne productielijn in het Duitse Bocholt, vlak over de grens bij Arnhem. In deze fabriek worden – volgens de laatste stand van de technologie – de systemen door een gestroomlijnde samenwerking van mens en machine geproduceerd. Primair de reguliere Gigaset-producten, maar ook on demand voor klanten. Simon: “De kracht van Gigaset PRO is dat we de wens van de klant te allen tijde centraal kunnen stellen, dankzij de overzichtelijke organisatie en korte communicatielijnen. We luisteren naar onze klanten, nemen hun wensen mee en optimaliseren daarmee de producten die we leveren. Dit alles in een zeer kort tijdsbestek. Dat is uniek in de markt.”
Zelf produceren
“De productie in eigen beheer is essentieel”, zegt Simon. “We ontwikkelen en produceren alles in Europa, en hebben daarom geen last van strubbelingen met bijvoorbeeld China. Bovendien weten onze klanten dat ze een degelijk Europees kwaliteitsproduct kopen, dat ook nog eens helemaal kan worden gepersonaliseerd. Want ook bij kleine projecten kunnen we voldoen aan nagenoeg alle wensen qua kleur, vorm en functies.”
De kracht van Gigaset PRO wordt direct duidelijk als het bedrijf samen met haar partners meedoet aan tenders om oplossingen op maat te bieden. Simon: “Wij kiezen ervoor om rechtstreeks met de eindklant te communiceren, en samen met onze partners sterke concepten op maat voor te stellen – zeker wanneer er mooie projecten voorbijkomen. Dit doen we nu al zeer succesvol in bijvoorbeeld de zorgsector en de horeca.”
Professioneel portfolio is de kern
De klanten worden via verschillende producten ondersteund. Er zijn kleine gebruikers, die behoefte hebben aan bijvoorbeeld vijf draadloze aansluitingen, maar ook grote klanten die duizenden toestellen of andere DECT-producten in hun infrastructuur gebruiken. Voor grote(re) gebouwen heeft Gigaset tal van multi-cel-oplossingen. En dit sluit precies aan op de markttrend.
Daarnaast is er de serie Android-smartphones (GX4 PRO en GX6 PRO) met een zeer degelijk design, die dankzij de MIL-STD-810H en IP68-certificaties ook onder de meest uitdagende omstandigheden blijven werken. Simon: “Het Gigaset Pro-salesteam is helemaal gericht op de professionele klanten en doet er middels een persoonlijke benadering alles aan om inzicht te krijgen in de wensen en eventuele features die nog ontbreken. Het mooie van Gigaset PRO is dat we veel nieuwe functies gratis beschikbaar stellen. Deze komen mee met een software-update, zoals de recente toevoeging van support voor Microsoft Teams of uitbreidingen met messaging- en locatieservices. Dankzij de verbinding met Teams kunnen DECT-terminals bijvoorbeeld spraak ondersteunen binnen de Teams-omgeving. Dit soort innovaties zorgen ervoor dat we altijd een concurrerend aanbod houden. Dankzij de intensieve contacten met de klant en de korte lijnen naar de ontwikkelaars, werkt dit uitstekend.”
Degelijk design voor zakelijke gebruikers
Zoals Simon al aangaf, richt Gigaset PRO zich op de zakelijke (B2B-) gebruikers, en heeft steeds meer succes in de zorgsector. In deze markt wordt de kracht van het DECT-concept gezien en zijn de degelijke (ruggedized) modellen krachtig genoeg om jarenlang probleemloos te functioneren. Dankzij haar mobiele portfolio kan Gigaset overal communicatie-oplossingen aanbieden.
Zo’n vier jaar geleden is de eerste ruggedized Gigaset PRO-smartphone geïntroduceerd: de GX290. Het degelijke apparaat bleek bij uitstek geliefd onder medewerkers in de buitendienst. Direct daarna groeide dan ook de interesse vanuit de horeca. Omdat de roaming tussen verschillende DECT-cellen perfect is, ontstond er ook interesse vanuit de zorg, waar grotere gebouwen met DECT zijn ingericht. De degelijke modellen, met een lange accutijd en de mogelijkheid om via de software maatwerk te leveren, zorgen voor het groeiende succes. Bijkomend voordeel van de producten is dat ze ook simpel te repareren zijn, een defecte accu is eenvoudig te verwisselen. Dat is goedkoper, en beter voor het milieu. Gigaset PRO werkt in de zorgsector samen met partners zoals Cinnovate en Xelion.
Meer weten over Gigaset PRO? Neem contact op met Marketing Manager Jaap Terhaard via Jaap.Terhaard@gigaset.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-04)