Het KPN Partner Network evenement ‘Release 2024’ ligt nog maar kort achter ons, en nu is dan ook het moment om vol verve de nieuwe innovaties naar de markt te brengen.
Hosted voice en Microsoft Teams zijn dominant in de markt voor UC-diensten, en KPN Partner Network geeft 1.800 partners de juiste hulpmiddelen en bouwstenen om met deze diensten succesvol te zijn in de zakelijke telecommarkt. Release 2024 maakte hier een belangrijk agendapunt van.
Nog maar net bijgekomen van het enerverende Release 2024, waar ze volle zalen trokken met hun presentaties, schuiven Senior Proposition Manager Sandra Schats en Director Sales RoutIT Frank Ruigrok van KPN Partner Network aan bij ITchannelPRO. Vier dagen lang waren zo’n 1.000 partners te gast op het hoofdkantoor in Ede, waar ze iedere dag zes sessies konden bezoeken, met een keuze uit zestien verschillende onderwerpen.
De partners die het evenement bezochten waren erg enthousiast over de introducties. Tijdens de sessies waar ze werden bijgepraat, was veel belangstelling. “Sterker nog, ze puilden uit”, zegt Frank. “Na zo’n evenement moet je wel vol inspiratie terug naar huis gaan. Wij in ieder geval wel.”
Voice UC
“Voor mij draaide het evenement vooral om Voice UC”, zegt Sandra. “Dat is de propositie voor onze partners waarmee ze maatwerk kunnen aanbieden bij hun klanten. Wij bieden de oplossingen voor presence, vaste telefonie, mobiele telefonie in combinatie met BroadSoft of met Teams aan als bouwstenen. Klanten willen hun bedrijfsprocessen niet aanpassen, maar willen ze wel integreren met Teams. Daarvoor bieden wij de oplossing: dankzij Voice UC kunnen onze partners de juiste configuratie leveren voor iedere klant, groot of klein. Partners hebben de regie, wij leveren de bouwstenen voor de diensten.”
Acceptatie, maar niet in ieder segment
Sandra: “In de markt zie je grote acceptatie van Teams, maar niet in ieder segment. Onderzoeken maken dat zichtbaar. Grote bedrijven werken vaak decentraal en gebruiken Teams ook voor de interne communicatie, zeker als er sprake is van meerdere vestigingen. Vast-mobiel integratie via de native dialer van de mobiele telefoon binnen de Teams-omgeving, is dan voor alle medewerkers een pre. Kleinere bedrijven werken meer met directe vast-mobiel integratie en zijn met de BroadSoft-oplossing voor traditionele telefonie dik tevreden. Met onze Teams Softphone is Teams-integratie ook voor kleinere bedrijven interessant, omdat ze zelf kunnen kiezen welke medewerkers hier gebruik van maken. Daarnaast bieden we nog andere oplossingen zoals Webex, die standaard in het nieuwe Voice UC-portfolio is inbegrepen.”
Partners bouwen eigen propositie
Sandra: “Partners bouwen hun eigen propositie die vanuit OneBase eenvoudig te configureren en makkelijk te beheren is. Wordt Microsoft Teams via KPN afgenomen, dan is de licentie ook in deze omgeving te beheren.” Om dit alles mogelijk te maken is bij KPN de afgelopen anderhalf jaar veel werk verzet achter de schermen; het resultaat is nu beschikbaar voor de partners.
Sandra: “Ons speerpunt is dat we toewerken naar een steeds breder gebruik van Unified Communications, dus het samenbrengen van de verschillende soorten communicatie onder één paraplu. Een concept waar Teams een onderdeel van is, net als de vaste en mobiele telefonie”, legt ze uit. “Dat is eigenlijk de rode draad in onze strategie. We proberen die verschillende vormen van communicatie bij elkaar te brengen en te integreren, zodat je als klant een naadloze ervaring hebt en vanuit één platform kunt werken.”
Eén platform
De ultieme doelstelling is het combineren van Microsoft Teams, mobiel en BroadSoft op één platform. Bij een goede integratie ziet de receptie van een bedrijf via de geïntegreerde agenda precies wat een medewerker aan het doen is en waar diegene zich bevindt. Daarmee kan de inbellende klant goed bediend worden.
“Daarnaast hebben we veel energie gestopt in de voorkant en de achterkant van het aansluitproces”, zegt Frank. “We wilden alles een stuk eenvoudiger maken. Aan de voorkant van het salesproces hebben we ervoor gezorgd dat de propositie echt simpel is, om te begrijpen en om te verkopen. En aan de achterkant merkten we dat technici de configuratie in Microsoft PowerShell ingewikkeld vonden. Het is daarom niet langer nodig om de command line en scripting uit Microsoft PowerShell te gebruiken; dat proces is geautomatiseerd in OneBase. Alles komt uiteindelijk bij ons samen in OneBase, het portaal waar we alle applicaties van KPN voor onze partners in samenbrengen. De partner kan met een minimale invoer aan gegevens een werkende oplossing maken.”
De toepassing van OneBase is ook relevant voor de eindklant, legt Frank uit. “Zij kunnen ook mutaties doorvoeren. Bijvoorbeeld, als medewerkers het bedrijf verlaten, kan de klant zelf de licenties beëindigen. Datzelfde geldt voor het aanpassen van een voicemailbericht of tijdschema. Die zelfservice is nu voor iedere eindklant mogelijk.”
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024-02)