QC Centre en 4Phones zitten in hetzelfde pand in Valkenswaard. Rob Wierenga, Business Manager Development, legt in dit artikel de business van QC Centre uit. MD Jurrie Christians vertelt over 4Phones. Circulariteit staat bij het duo hoog op de agenda.
Maar fulfilment gaat verder dan dat. Zorg dragen dat het juiste transport wordt gekozen, wordt steeds belangrijker. Met de opgelopen vrachtprijzen loont het de moeite zendingen te bundelen. “Met QC gedragen we ons ook steeds meer als fullservice organisatie. We hebben opdrachten van bijvoorbeeld startups in Nederland die de productie hebben uitbesteed naar een bedrijf in China. Wij zorgen ervoor dat de producten in Nederland aankomen. Door de pandemie is het toch wel allemaal lastiger geworden. Ons team op locatie biedt daar uitkomst”, aldus Rob.
Ecologische footprint
Een van de redenen voor het gesprek met Rob en Jurrie is circulaire IT. Daarom krijgt Rob ook de vraag hoe dat zijn business bepaalt. Rob: “Goed kijken naar de ecologische footprint speelt een grote rol bij wat we doen met QC Centre. Duurzaamheid vereist samenwerking op en neer in de toeleveringsketen, van inkoop en productie tot verzending. QC Centre werkt alleen samen met coöperatieve leveranciers die zorgen voor een maatschappelijke maar ook ecologische toeleveringsketen. Wat ik net zei over fullservice organisatie is daar ook een voorbeeld van. Wij zorgen ervoor dat containers maximaal worden gevuld en vaak betekent dat het bundelen van bestellingen van meerdere partijen. Natuurlijk scheelt dat kosten, maar het voorkomt ook dat we halflege containers over de oceaan sturen.”
Circulariteit
De core business van het bedrijf heeft veel met circulariteit te maken. “Met onderdelen van hoge kwaliteit kunnen onze distributeurs en uiteindelijk de eindgebruiker de levensduur van devices verlengen. Bij het produceren van die onderdelen letten we ook op het gebruik van grondstoffen. Daarnaast is een deel van onze business ook gericht op het hergebruiken van bestaande onderdelen. China is een markt met een groot aanbod van dat soort onderdelen en wij hebben de mogelijkheden die ter plekke te controleren”, geeft Rob aan.
4Phones
Een van de distributeurs waar Rob zaken mee doet, is 4Phones.nl, een bedrijf dat bijna 15 jaar bestaat en het kanaal voorziet van onderdelen en accessoires voor smartphones, tablets, gaming en IT. Wereldwijd bedient het bedrijf meer dan 8.000 partners. Deze variëren in omvang van kleine zelfstandige repairshops tot retailketens met een internationale footprint.”
De link tussen beide bedrijven is het eerste punt dat Jurrie benoemt. “4Phones deed aanvankelijk ook de inkoop en import van onderdelen. Vandaar is de stap naar sourcing en fulfilment gemaakt. Dat is al snel een apart bedrijf geworden. 4Phones is gewoon één van de klanten van Rob. Ik focus me op de Europese markt. Dat doen we met kantoren in Nederland, Duitsland, Spanje, Portugal en Turkije.”
In al die landen heeft 4Phones een footprint in de markt, maar die is niet overal even groot. “Nederland loopt iets achter op de rest. Dat komt omdat dit een zeer competitieve markt is en onze focus voornamelijk internationaal gericht was. Een van de manieren waarop we gaan groeien, is door het vergroten van het portfolio.”
Accessoires
4Phones levert steeds meer telecom- en IT-accessoires. Op die manier helpt het bedrijf zijn partners met het vergroten van de omzet en de marge per klant. Dat is ook nodig want de marges op reparaties staan volgens Jurrie onder druk. “Wat we ook doen, is de scope van ons assortiment vergroten, met bijvoorbeeld onderdelen voor laptops en e-scooters. Dit is een continu proces waarmee we onze partners ondersteunen.”
Daarmee levert 4Phones een bijdrage aan het verlengen van de levensduur van steeds meer apparaten. “Alles kan langer meegaan als je maar over de juiste reserveonderdelen beschikt”, zegt Jurrie. “Ik ben ervan overtuigd dat de markt voor herstel zoals we die nu kennen de komende jaren fors gaat veranderen. De zelfstandige repairshop die een kapot scherm vervangt, blijft bestaan. Maar als ik naar Spanje kijk, zie ik dat we daar leveren aan een nieuw soort winkels die zich richten op herstel en onderhoud van alles met een stekker dat geen standaard wit- of bruingoed is. Dat model kan ook hier voet aan de grond krijgen. Als dat aanbod er is, kunnen consumenten en bedrijven veel langer doen met elektronica.”
Gezonde business
Die partijen wil 4Phones uiteraard gaan beleveren en leren kennen. Schaalgrootte (lees: volume-voordeel) speelt hierbij een belangrijke rol. De vervangende onderdelen die daarvoor nodig zijn, kan het in opdracht geven bij QC Centre. “Apart van elkaar, maar ook gezamenlijk maken we zo gezonde business voor het kanaal mogelijk. Business die ook nog eens perfect past in het beleid naar meer circulariteit,” besluit Rob.
Meer weten over QC Centre? Neem dan contact op met Rob Wierenga via rob@qc-centre.com of bel naar 06 229 742 48. Voor meer informatie over 4Phones mail je Jurrie Christians op jurrie@4phones.eu of bel 06 240 959 23.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)