Ineens was daar Odido. Het nieuwe telecommerk betrad de Nederlandse markt op 5 september 2023 en daarna is alles heel snel gegaan. De telecomprovider heeft nu een prominente rol in de markt. “Je kunt met recht zeggen dat we snel volwassen zijn geworden”, aldus Peter Gijzenberg, Head of Sales en Strategic Partnerships, Distribution Channel Management. Reden voor een gesprek met ITchannelPRO.
Hoewel de telecomsector wat van zijn dynamiek lijkt te hebben verloren nu de volwassenheid in zicht is gekomen, zijn de ontwikkelingen bij Odido het afgelopen jaar juist zeer snel gegaan. De organisatie heeft zijn definitieve vorm gevonden en het volledig vernieuwde 5G-netwerk maakt het bedrijf tot de trendsetter onder de mobiele netwerken. Supersnel 5G, voor iedereen in Nederland; het is een bekende slogan geworden en dat is bevestigd toen Odido op 3 juli 2024 werd onderscheiden met de Ookla Speedtest Award.
“Ons netwerk is uitgeroepen tot het snelste mobiele netwerk van Nederland. Daarmee was een statement gemaakt”, aldus Peter. “Maar bij 5G gaat het om veel meer dan enkel snelheid. Het belangrijkste is dat het de basis vormt voor een nieuwe generatie diensten. We willen channelpartners dan ook heel graag helpen om hun diensten te ondersteunen via ons netwerk, zodat zij hun klanten overal een perfecte ervaring bieden.”
Huiswerk was gedaan
De introductie van het 5G-netwerk ging zo snel omdat Odido zijn huiswerk had gedaan, legt Peter uit. “Sinds 2023 zijn we al bezig om de hardware klaar te maken voor ingebruikname van de 3,5 GHz band, en worden locaties voorzien van de nieuwste type antennes. Toen de nieuwe 5G-licentie begin juli werd vrijgegeven, was één druk op de knop ogenschijnlijk voldoende om meer dan driekwart van Nederland gebruik te laten maken van het nieuwe spectrum.”
Odido vervangt zijn gehele 5G-radionetwerk (RAN) nu met apparatuur van Ericsson. Dankzij de slimme PowerSafe-opties is deze zeer energie-efficiënt en gebruikt bovendien enkel groene stroom. Peter: “Dat groene imago zit in de haarvaten van de organisatie en helpt onze partners om eveneens groener te worden. Slim energiemanagement reduceert het energieverbruiker als er minder verkeer is. Dat we in één keer bijna landelijk dekkend zijn, komt door het grote aantal opstelpunten. Op dit moment hebben we dekking op meer dan 80 procent van het land, naar verwachting zullen we ons werk eind dit jaar afronden.”
Meer dan snelheid
Marketing slogans zoals ‘We hebben snel nog sneller gemaakt’ wekken de indruk dat 5G enkel om snelheid draait. Dat is volgens Peter niet zo. “5G brengt een aantal belangrijke klantvoordelen. Om te beginnen is er door het gebruik van nieuw spectrum significant meer bandbreedte, zodat het netwerk meer data kan transporteren. De capaciteit groeit dankzij extra frequenties en daarom kunnen meer gebruikers op een locatie allemaal goede performance verwachten.”
Voor veel industriële toepassingen is de lagere latency zeer relevant, waardoor kortere reactietijden mogelijk zijn. Ook de sterk verbeterde locatiebepalingen van 5G zijn essentieel voor industriële toepassingen. Peter: “Denk hierbij aan robotica in niet-stedelijke gebieden, zoals drones voor het managen van landbouw via gewasinspectie, het zoeken naar drenkelingen op zee en andere open wateren, en het beheren van windmolens op water.”
Voor zakelijke gebruikers
“Wij denken dat onze channelpartners veel baat hebben bij nieuwe services”, zo verzekert Peter. “Via netwerk slicing kunnen we bedrijven gereserveerd spectrum aanbieden zodat ze in bepaalde gebieden geen last hebben van andere 5G-gebruikers. De toevoeging van MIMO-antennes heeft de dekking fijnmaziger gemaakt en de capaciteit flink vergroot door het gebruik van meer datapaden vanaf de antennes. Met behulp van deze technologie hebben bedrijven en sectoren zoals overheidsdiensten meer opties om bedrijfskritische toepassingen te ondersteunen.”
Partners kunnen hun hart ophalen
Met de introductie van het nieuwe 5G-netwerk is mobiele telecommunicatie een zeer solide bouwsteen waarmee zakelijke partners hun diensten kunnen aanbieden. Odido wil dan ook intensief werken aan het verder aansluiten van channelpartners. Peter: “Ik ga graag met potentiële partners om de tafel om te bespreken hoe wij hen kunnen helpen met het verder ontwikkelen van hun business. Later dit jaar hebben we ook interessant nieuws rond de ontwikkeling van Microsoft Teams. Ook hebben we Fixed Wireless Access-oplossingen, een alternatief voor internet in gebieden zonder vast internet via kabel, zoals landelijke gebieden of locaties op het water. Zoals iedereen kan zien; wij zijn klaar voor verdere groei.”
Interesse om channelpartner te worden van Odidio of wil je hier meer over weten? Neem contact op met Peter Gijzenberg via mail: peter.gijzenberg@odido.nl of ga naar odido.nl/business.
(dit artikel verscheen eerder op ITchannelPRO magazine #04-2024)