De markt voor beeldschermen bloeit als nooit tevoren, mede door de behoefte aan nieuwe grotere formaten displays en extra functies. Philips en AOC spelen hier sterk op in. ITchannelPRO spreekt met Sales Director Benelux Michel Wals en Sales Manager Nederland Roy van Weert van MMD en AOC om het naadje van de kous te weten te komen.
Professionele beeldschermen blijven een groeiende markt met een scala aan aanbieders. Philips en AOC zijn merken van TPV Technology, ’s werelds grootste fabrikant van monitoren en leverancier van displayoplossingen. MMD-Monitors & Displays is de merklicentiepartner voor Philips Monitors. Michel en Roy leggen uit dat MMD de monitoren van Philips en AOC vermarkt via distributeurs zoals Ingram Micro, TD Synnex en Copaco. “Distributeurs zijn cruciaal in het logistieke proces, want dat is immers hun kerncompetentie. Via deze distributeurs en met gespecialiseerde resellers benaderen we het mkb-segment, wat voor ons een essentieel marktsegment isâ€, zegt Michel die naast zijn rol als Sales Director ook International tender manager is en verantwoordelijk is voor de verkopen aan de Europese mkb-markt.
De marktpositie van de monitoren van Philips en AOC in het mkb groeit. “Philips biedt al een goed gevestigd monitorportfolio dat specifiek is afgestemd op de behoeften van het mkb en breidt dit verder uit met de nieuwe B2000- en B3000-seriesâ€, zegt Michel. “AOC bevindt zich in de overgang naar een volledig nieuwe productlijn, de E4-reeks, die we tussen juni en september 2025 introduceren.â€
Veeleisende markt in beweging
“Verschillende bedrijven hebben verschillende eisenâ€, vult Roy aan. “Monitoren moeten flexibel zijn, energiezuinig, de juiste interfaces hebben en qua afmeting aansluiten op de nieuwe wensen. Zeker na de coronapandemie, toen de IT-werkplek op de schop ging en applicaties zoals Teams populair werden, is er significante behoefte aan grote schermen. Op dit moment zijn schermen van 24†nog het grootste segment. De vraag naar 34†en groter groeit en is nu al 16 procent van de markt. In dat segment zijn Philips en AOC marktleiders. Ook is er vraag naar fors hogere resoluties en ook in dit segment zijn Philips en AOC marktleiders. De monitoren van Philips en AOC zijn voorzien van een krachtige USB-C hub die via een RJ-45-connector (ethernetkabel, red.) in het netwerk integreert. Hiermee kunnen clients worden opgeladen.â€
Duurzaam en functioneel
Met innovatieve technologieën speelt Philips in op duurzaamheid. “Onze Philips-monitoren hebben bijzondere eigenschappen voor zakelijke gebruikers. We willen best in class zijn qua duurzaamheid. Vandaar dat het energieverbruik geoptimaliseerd is met speciale features, zoals de Philips PowerSensor die dynamisch bewaakt of de werkplek in gebruik is. Zo niet, dan gaat het energieverbruik drastisch omlaag tot 70 procent reductieâ€, zegt Michel.
Naast de standaard garantie van drie jaar, noemen Michel en Roy een transformatie naar TCO (gespreid over 10 jaar), langere garanties tot vijf jaar en een vraag naar meer duurzaamheid. “We zijn druk bezig onze duurzaamheidsstrategie verder te optimaliserenâ€, zegt Michel. “Onze displays gebruiken 100 procent recycled aluminium in de B2G range, en bovendien is het kunststof 85 procent geproduceerd uit gerecycled plastic inclusief 5 procent ocean based plastic. We leveren ook een certificaat over de CO2-footprint, zodat bedrijven deze kunnen gebruiken in hun CO2-rapportage die in de toekomst verplicht wordt.â€
Groeien door samenwerking
In de ogen van Michel en Roy zit de kracht van TPV in de combinatie van sterke merken, hoogwaardige productie en strategische samenwerking. Het merk Philips behoeft natuurlijk geen toelichting en staat bekend om de kwaliteit. Maar ook AOC is een van de wereldwijde topmerken in de displaymarkt voor professioneel en thuisgebruik, maar zeker ook voor entertainment en gaming. “Door de merkbelofte van Philips en AOC te combineren met de productie-expertise van TPV op het gebied van displays, kunnen we snel en gericht innovatieve producten ontwikkelenâ€, aldus Michel. “Samen met distributeurs en gespecialiseerde resellers, en met een duidelijke focus op het mkb, zijn we klaar om verder te groeien in de markt voor professionele beeldschermen.â€
Voor meer informatie over de displays en beeldschermen van Philips en AOC, kun je contact opnemen met Michel en Roy via michel.wals@tpv-tech.com of roy.van.weert@tpv-tech.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2025-02)