Interview met Felix Glowatzka van Snom over de nieuwe SP800

‘Een telefoon die niet lijkt op een telefoon’

Recent sprak ITchannelPRO met projectmanager Felix Glowatzka van Snom over de nieuwe SP800, een slim kastje dat telefoneren veiliger maakt. Naast meer veiligheid is er ook betere gesprekskwaliteit en gemak. Drie belangrijke pluspunten dus.

Felix Glowatzka (SNOM)In tal van omgevingen worden vaste bureautoestellen steeds minder gebruikt of verdwijnen ze zelfs uit kantoren. Het bedrijfsleven belt massaal via Teams, Skype, Zoom, Whatsapp en andere apps. Die applicaties vereisen software en niet langer een vaste telefoon met toetsen. “De SP800 is een telefoon die niet lijkt op een telefoon”, zegt Felix cryptisch. “De gebruiker verbindt een eigen draadloze headset met de SP800 en bedient de IP-telefoon via zijn thin client. Hij hoeft de SP800 dus helemaal niet aan te raken of iets in te stellen. In plaats van de hoorn gebruik je een headset of airbuds. Het liefst je eigen set want die zit beter en het is hygiënischer.”

Hij vervolgt: “Bellen via de computer of softphone werkt prima, laat daar geen misverstand over bestaan. Grotere bedrijven hebben echter IT policies en een voorkeur voor thin clients. Dan verdwijnt de positieve UCaaS-ervaring al snel en klaagt het personeel over een laggy interface en slechte geluidskwaliteit. Eigen headsets aansluiten op een thin clients is ook een uitdaging, omdat securityregels dat onmogelijk maken.”

Clean desk en beveiliging

Die negatieve gebruikerservaring was een van de redenen voor de ontwikkeling van de SP800. “De andere reden was clean desk policy. Met die twee eisen kwam een grote klant naar ons toe en al snel bleek dat er meer schuilging achter een clean desk”, vertelt Felix.

Bij clean desk denken we aan het leeg achterlaten van de werkplek. Veel bedrijven hanteren de regel onder verwijzing naar beveiliging van de eigen gegevens en de gegevens van klanten. In dit geval ging het om meer dan het niet achterlaten van papieren. Het bureau moest gewoon echt leeg zijn zodat het snel grondig kon worden schoongemaakt. Daarom waren vaste telefoontoestellen met snoeren een probleem. Bijkomend issue was dat de security en compliancy policies van die klant voorschreven dat IT-beheer alles moet kunnen loggen en remote onderhouden.

Dus ging Snom aan de slag om een IP-telefoon voor die klant te ontwikkelen. Het apparaat mocht geen toetsenbord of scherm bevatten en moest volkomen uit het zicht (achter de monitor of onder het bureau) worden bevestigd. Felix: “Die launching customer heeft inmiddels een paar honderd SP800-boxjes in gebruik en de feedback van medewerkers is positief. Ze hebben het gemak van een softphone en goede geluidskwaliteit. Integratie is de volgende logische stap, zodat medewerkers direct met klanten kunnen bellen vanuit applicaties.”

Kanaal enthousiasmeren

Voor Snom is die stap uiteraard ook interessant, maar het enthousiasmeren van het kanaal voor de SP800 heeft volgens Felix prioriteit. Daarom is gestart met een roadshow door Duitsland. Felix: “We hebben de SP800 aan partners laten zien en toelichting gegeven over het achterliggende idee van gemak, goede kwaliteit en hogere beveiliging. De reacties waren dat ze dit nog nergens anders zijn tegengekomen. We hebben dus een primeur. Maar daar heb je verder weinig aan als er geen vraag is. Die vraag is er echter wel. We horen van partners dat ze nu niet langer dingen aan elkaar hoeven te knopen, waarbij concessies worden gedaan aan één of meer van de drie eisen. Met de SP800 kunnen ze nu een kant-en-klare oplossing voorstellen van een gerenommeerde aanbieder.”

Volgens Felix geven de partners verder aan dat de SP800 duidelijk te definiëren klantgroepen zal aanspreken. Bedrijven met compliance-regels die dus alle communicatie moeten bijhouden, zijn volgens hem de eerste groep.

“Een andere omvangrijke groep zijn alle financiële dienstverleners, bedrijven die extra alert moeten zijn op het voorkomen van datalekken, en die veel klantcontact hebben. De omvang van een bedrijf is niet doorslaggevend. Voor een notariskantoor met 10 medewerkers of een callcenter van een verzekeraar met 300 werkplekken, gelden min of meer dezelfde regels als het gaat om databeveiliging en kwaliteit van communicatie. Je wil geen echo of lag”, stipt Felix nog aan.

Aanvulling op portfolio

Tijdens het gesprek met Felix gaat de SP800 van hand tot hand. Hij is handzaam en klein en fungeert als een interessante aanvulling op het portfolio van resellers met klanten die gebonden zijn aan compliance-regels.

Meer weten over de SP800 van Snom? Kijk dan op snom.com/en/products/special-application-device/snom-sp800/

(dit artikel verscheen eerder op ITchannelPRO magazine #04-2024)

Mobiele versie afsluiten