Recent sprak ITchannelPRO met projectmanager Felix Glowatzka van Snom over de nieuwe SP800, een slim kastje dat telefoneren veiliger maakt. Naast meer veiligheid is er ook betere gesprekskwaliteit en gemak. Drie belangrijke pluspunten dus.
Hij vervolgt: “Bellen via de computer of softphone werkt prima, laat daar geen misverstand over bestaan. Grotere bedrijven hebben echter IT policies en een voorkeur voor thin clients. Dan verdwijnt de positieve UCaaS-ervaring al snel en klaagt het personeel over een laggy interface en slechte geluidskwaliteit. Eigen headsets aansluiten op een thin clients is ook een uitdaging, omdat securityregels dat onmogelijk maken.”
Clean desk en beveiliging
Die negatieve gebruikerservaring was een van de redenen voor de ontwikkeling van de SP800. “De andere reden was clean desk policy. Met die twee eisen kwam een grote klant naar ons toe en al snel bleek dat er meer schuilging achter een clean desk”, vertelt Felix.
Bij clean desk denken we aan het leeg achterlaten van de werkplek. Veel bedrijven hanteren de regel onder verwijzing naar beveiliging van de eigen gegevens en de gegevens van klanten. In dit geval ging het om meer dan het niet achterlaten van papieren. Het bureau moest gewoon echt leeg zijn zodat het snel grondig kon worden schoongemaakt. Daarom waren vaste telefoontoestellen met snoeren een probleem. Bijkomend issue was dat de security en compliancy policies van die klant voorschreven dat IT-beheer alles moet kunnen loggen en remote onderhouden.
Dus ging Snom aan de slag om een IP-telefoon voor die klant te ontwikkelen. Het apparaat mocht geen toetsenbord of scherm bevatten en moest volkomen uit het zicht (achter de monitor of onder het bureau) worden bevestigd. Felix: “Die launching customer heeft inmiddels een paar honderd SP800-boxjes in gebruik en de feedback van medewerkers is positief. Ze hebben het gemak van een softphone en goede geluidskwaliteit. Integratie is de volgende logische stap, zodat medewerkers direct met klanten kunnen bellen vanuit applicaties.”
Kanaal enthousiasmeren
Voor Snom is die stap uiteraard ook interessant, maar het enthousiasmeren van het kanaal voor de SP800 heeft volgens Felix prioriteit. Daarom is gestart met een roadshow door Duitsland. Felix: “We hebben de SP800 aan partners laten zien en toelichting gegeven over het achterliggende idee van gemak, goede kwaliteit en hogere beveiliging. De reacties waren dat ze dit nog nergens anders zijn tegengekomen. We hebben dus een primeur. Maar daar heb je verder weinig aan als er geen vraag is. Die vraag is er echter wel. We horen van partners dat ze nu niet langer dingen aan elkaar hoeven te knopen, waarbij concessies worden gedaan aan één of meer van de drie eisen. Met de SP800 kunnen ze nu een kant-en-klare oplossing voorstellen van een gerenommeerde aanbieder.”
Volgens Felix geven de partners verder aan dat de SP800 duidelijk te definiëren klantgroepen zal aanspreken. Bedrijven met compliance-regels die dus alle communicatie moeten bijhouden, zijn volgens hem de eerste groep.
Aanvulling op portfolio
Tijdens het gesprek met Felix gaat de SP800 van hand tot hand. Hij is handzaam en klein en fungeert als een interessante aanvulling op het portfolio van resellers met klanten die gebonden zijn aan compliance-regels.
Meer weten over de SP800 van Snom? Kijk dan op snom.com/en/products/special-application-device/snom-sp800/
(dit artikel verscheen eerder op ITchannelPRO magazine #04-2024)