Bedrijfsnetwerken zijn complexe infrastructuren waar IT-managers hun handen vol aan hebben. Alcatel-Lucent Enterprise (ALE) introduceert met de OmniVista Network Advisor een managementoplossing die het leven van de IT-beheerders flink vereenvoudigt en de netwerkprestaties optimaliseert.
Om een beter beeld te krijgen van de OmniVista-oplossing, sprak ITchannelPRO af met Dirk Evrard en Esli Coenraad, die onderdeel zijn van het presales-team van ALE. Ze spelen een centrale rol bij het ontwikkelen van maatwerk implementaties. Esli richt zich vooral op de Nederlandse markt en Dirk opereert vanuit Antwerpen voor de EMEA-markt. Het ontwikkelen van prototypes is onderdeel van hun verantwoordelijkheid.
Esli legt aan het begin van het gesprek uit dat het van oorsprong Franse bedrijf Alcatel-Lucent Enterprise een scherp oog heeft op de verticals. Men richt zich met nadruk op de segmenten overheid, onderwijs, gezondheidszorg, industrie en transport. In deze segmenten kunnen alle klanten vanaf 5+ aansluitingen prima worden ondersteund. ALE onderscheidt zich hier omdat voor deze verticals de certificering goed is geregeld. Omnivista is de paraplu waaronder relevante netwerkbeheer diensten geïntegreerd worden.
Probleem in een notendop
Bedrijven leunen zwaar op hun netwerkinfrastructuur en een kleine storing kan grote gevolgen hebben. De gebruikerservaring en Quality of Experience staan iedere dag onder druk. Naarmate er meer schakels zijn, kan er ook meer fout gaan. Uit onderzoek blijkt dat voorspellende hulpmiddelen die anomaliedetectie toepassen, wel 25 tot 30 procent verbetering van de inzetbaarheid van een netwerk kunnen realiseren. Ook het aantal klachten van medewerkers kan dan snel flink dalen. De mogelijkheid om systeemconfiguraties te controleren, gegevens te verzamelen en het IT-managementteam te informeren, kan helpen bij een vroege detectie van problemen en een adequaat ingrijpen.
OmniVista Network Advisor is een abonnement- en cloudgebaseerde oplossing en verzamelt en analyseert informatie uit de infrastructuursystemen zoals switches, access points en firewalls. De software analyseert het hele netwerk. Daarmee wordt er een stuk complexiteit weggenomen voor de beheerder en geeft inzicht in de activiteiten en afwijkingen die in het netwerk worden gedetecteerd.
Wanneer bijvoorbeeld een netwerkincident wordt gedetecteerd, kan het IT-team snel op de hoogte worden gebracht, worden er suggesties gedaan voor een oplossing gedaan die, indien mogelijk, zelfs automatisch kunnen worden opgelost. Zo kan bijvoorbeeld een loop in het netwerk worden gedetecteerd, met het automatisch verhelpen hiervan als oplossingssuggestie.
Verdwalen in vele tools
Bovendien kan voortdurende monitoring van het netwerk zorgen voor relevante data die het IT-team meer inzicht geeft. Alleen komen we dan snel in de situatie dat IT-managers verdwalen in de vele beheertools.
Dat is het moment waarop OmniVista Network Advisor kan helpen met een ‘Single pane of glass’, legt Dirk uit. “Met OmniVista brengen we alle relevante hulpmiddelen samen in één oplossing. IT-beheerders hebben dus een gebruiksvriendelijke manier om waar te nemen wat er in het netwerk gebeurt. Als iets gedetecteerd wordt (zoals het instabiel worden van een serververbinding) kan het systeem direct een ticket hiervoor aanmaken, mogelijke oplossingen voorstellen en de beheerders hiervan op de hoogte stellen. ALE levert daarvoor de oplossingen, zoals Rainbow collaboratie. Het mooie van dit platform is dat interactie centraal geïntegreerd is en onderdeel is van OmniVista Network Advisor.”
Werking in de praktijk
Hoe werkt dit in de praktijk? “Als het systeem aanvallen op de firewall ziet, zal de Network Advisor een bericht sturen naar de operators. In dat bericht zit al de optie om de gebruiker te isoleren van het netwerk. Resultaat: via één druk op de knop wordt de aanvaller geïsoleerd van het netwerk. Het risico is verdwenen.”
Uiteraard is overzicht belangrijk, een adequate logging is dus geïntegreerd. Voor logging en analyse op de lange termijn zijn speciale tools beschikbaar, zoals SIEM tools en interfaces naar lokale applicaties en CRM-ticketing. De chatbot is voorzien van NLP (een taalinterface) en kan dus gewoon met Nederlandstalige vragen benaderd worden.
Met OmniVista Network Advisor heeft ALE een zeer sterk product op de markt gezet dat de kwaliteit van bedrijfsnetwerken volgens Dirk en Esli een boost zal geven. Op een overzichtelijke manier en autonoom met behulp van AI, blijven de systemen en verbindingen met OmniVista optimaal werken.
Meer weten over de oplossingen van ALE? Neem contact op met Esli Coenraad via esli.coenraad@al-enterprise.com, Dirk Evrard via dirk.evrard@al-enterprise.com of Frank van Spanje via frank.van-spanje@al-enterprise.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)