Het Nederlandse Horizon Telecom is een vooruitstrevende, internationale telecomprovider en sinds de fusie met het Amerikaanse Momentum onderdeel van een wereldwijd opererende onderneming. Hierdoor kunnen ze klanten nog beter ondersteunen met internationale oplossingen op het gebied van global voice, global internet en security. Ondanks het internationale geheel blijven ze volgens CEO en oprichter Melvin Jellesma zelfstandig om op een Nederlandse manier zaken te kunnen blijven doen. Uiteraard volgens de lokale vertrouwde werkwijze, maar wel met extra slagkracht en expertise dankzij de global presence van Momentum.
Netwerkdiensten en focus
De wortels van Melvin zitten in de telecom en ICT, waar het bouwen en leveren van innovatieve oplossingen de kern van zijn expertise is. Deze creativiteit resulteerde in 2014 in de oprichting van Horizon Telecom. De keuze bleek succesvol en in 2016 kwam de groei goed op gang. Samen met medeoprichter en CTO Bert Kamper koos hij voor de strategie om als serviceorganisatie de diensten van Verizon aan te bieden aan internationaal opererende bedrijven met 10 tot ongeveer 100 internationale vestigingen en met minimaal zo’n 2.000 werknemers en vanaf 250 miljoen omzet.
Het ging om netwerkdiensten zoals MPLS, P2P-verbindingen, ISDN30-verbindingen en VoIP. “De focus heeft altijd gelegen op bedrijven die eigenlijk te klein waren voor de zeer grote wereldwijde marktspelers, maar die wel de mkb-achtige servicegraad wensen en snel willen schakelen binnen hun internationale en complexe organisatiestructuur”, vertelt Melvin. “Wij hebben altijd de focus gehad op die unieke specifieke groep. We wilden uitsluitend die grotere internationale bedrijven met beslissers in Nederland helpen om grip te krijgen en houden op alle complexiteit die gepaard gaat met buitenlandse vestigingen. Compleet ontzorgen van telecom, networking en security, dit alles beheerd vanuit een centraal punt in Nederland. Uiteindelijk leverde dat een doelgroep van zo’n 500 potentiële klanten op. Het zijn niet de Shells van deze wereld, maar het internationaal opererende middensegment dat te klein is voor de wereldspelers, maar wel met serieuze eisen en wensen. Dat cluster was door ons te beleveren, de juiste markt was dus gevonden.â€
Blije medewerkers en klanten
Uiteindelijk groeide Horizon Telecom uit tot een succesvolle onderneming met mooie jaarlijkse groeicijfers van +30%. Maar wat Melvin eigenlijk nog veel belangrijker vindt; een NPS van 51 wat neerkomt op vijf keer het gemiddelde van de branche. Melvin: “Deze hoge score ontstaat door een cruciaal onderdeel van onze bedrijfscultuur. Zoals pionier Richard Branson al beweerde: ‘Blije medewerkers maken blije klanten’. We doen er dan ook alles aan om een happy people bedrijf te zijn. Een bedrijf waar werken plezier oplevert. En dat zie je dus terug in de hoge klanttevredenheid. Het is echt het doel van het bedrijf: ‘Wij maken mensen blij’ is dan ook het eerste wat je ziet als je binnenkomt, klanttevredenheid is simpel, klantverbazing is écht beleving – en dat is waar we voor gaan.â€
Portfolio
Horizon Telecom richt zich op drie kerndiensten: mondiale spraakdiensten op basis van Microsoft Teams en RingCentral, internationaal beheerde internetdiensten van elke capaciteit en netwerk, en tenslotte security met SD-WAN en SASE. Deze bundel is voor elk bedrijf essentieel en bij Horizon Telecom kunnen klanten dit afnemen via één team, één contract, één SLA en één factuur. Dus ongeacht de locatie of samenwerkende partners van Horizon – dat zijn er bijna 1.400.
“We zitten dan wel in Nederland, maar onze diensten bieden we inmiddels in meer dan 150 landen aanâ€, zegt Melvin. “Het ontzorgen betekent voor ons dat we overal lokaal ondersteuning bieden met lokale partners die service verlenen op basis van SLA’s. In principe moet iedere klant met een issue binnen twee uur door een lokale engineer worden geholpen. En dat 24×7, geheel volgens de gemaakte afspraken. We garanderen dit nu in de belangrijkste 700 steden ter wereld.â€
Global Security Center
Het recent betrokken Global Security Center in het nieuwe kantoor in Ede is het centrale punt waar ook het Mission Control Center is gevestigd. Met een additionele uitvalsbasis buiten Europa bedient Horizon klanten echt 24 x 7. Als het MCC-issues ziet dan worden acties ondernomen op basis van de gemaakte afspraken.
“Ontstaat er ’s nachts een probleem, dan ziet de klant ’s morgens geen ticket dat er iets fout is, met het verzoek om de kabels te controleren”, legt Melvin uit. “Hij krijgt de melding dat er een issue was, en dat dat is verholpen, ook als daar nieuwe hardware of een bezoek voor nodig is. Deze serviceverlening maakt ons uniek. De bedrijven waar wij mee werken, zijn erg groot, maar vaak te klein en te onbelangrijk voor de grotere aanbieders. Wij kunnen ze wel echt helpen. Onze belofte aan klanten: wij lossen het op, ook al zit het issue niet bij ons.â€
Stap naar Momentum
De acquisitie van Horizon Telecom door het Amerikaanse Momentum uit Atlanta in december 2023 was een proces waarbij gemeenschappelijke waarden, zoals een happy people bedrijf, de belangrijkste factoren waren. Melvin: “Momentum was actief als succesvol bedrijf voor klanten met internationale ambities in de VS en wilde verder groeien in Europa. Bij een zoektocht naar een partner kwamen wij bovendrijven. Door gemeenschappelijke uitgangspunten op personeelsbeleid, klantenfocus, portfolio en groei, is daar uiteindelijk een overname uit voortgekomen. Dankzij Momentum is Horizon nu volledig gecertificeerd voor telecomdiensten in 70 landen. Het kantoor van Horizon Telecom in Ede is nu ook het Europese hoofdkantoor van Momentum.
De overname is volgens Melvin gebeurd zonder verandering van de bedrijfscultuur en dus is er weinig veranderd voor de medewerkers. “Doordat we nu één grote onderneming zijn, worden investeringen mogelijk zonder dat we vreemd kapitaal moeten aantrekken. Dat helpt ons bij onze verdere internationale groei die we nu kunnen versnellen.â€
Melvin Jellesma van Horizon Telecom is bereikbaar via m.jellesma@horizontelecom.nlof telefonisch via 020 226 1501.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #01-2025)