Steeds meer bedrijven willen hun ecologische voetafdruk verlagen. Toch heeft niet iedere organisatie daarvoor dezelfde motieven of mogelijkheden. Hedgehog Company heeft daarom de tool Business Carbon Calculator ontwikkeld waarmee organisaties zelf hun CO2-voetafdruk kunnen berekenen en duurzaamheid meetbaar maken. De dashboardoplossing voorkomt dat je appels met peren vergelijkt.
Impact zichtbaar maken
Het dashboard van Hedgehog Company maakt milieu-impact zichtbaar met een absoluut cijfer, namelijk de omvang van de CO2-voetafdruk. Het cijfer geeft aan hoeveel ton CO2 per omgezette euro een organisatie uitstoot, zonder dat dit een waardeoordeel geeft over hoe het bedrijf presteert. En wie de CO2-voetafdruk kent, kan deze afdruk vervolgens verkleinen en voor eerdere uitstoot compenseren.
Vier soorten bedrijven
Maar duurzaamheidsdata zonder context is van beperkte waarde, weet Joost. Daarom wil Hedgehog Company organisaties een completer beeld geven. “Eigenlijk heb je vier soorten organisaties”, zegt hij. “Sector 0 zijn bedrijven die helemaal niets aan duurzaamheid doen en ook geen interesse hebben om hun prestaties te verbeteren. Bedrijven in Sector 1 willen dat wel, maar beperken zich vooralsnog tot vrijwillige en interne handelingen zoals een nulmeting maken en hier een strategie omheen bouwen op basis hier van interne communicatie. De Sector 2 gaat verder en formaliseert het naar buiten toe. Zij werken actief naar het behalen van een label, of dat nou EcoVadis, Bcorp, Carbon Trust of zelfs een label op een e-commerceplatform is. Ons dashboard biedt hiervoor de middelen. En dan heb je de Sector 3. Dat zijn de organisaties die compliant moeten zijn met de regelgeving van de EU. De grootste factor voor hen is op dit moment de rapportageverplichting rond CSRD. Een verplichting die in de toekomst voor meer en meer bedrijven gaat gelden.”
Data en IT
Naast dat het vergelijken van bedrijven niet altijd eenvoudig is, moet Joost en zijn team ook rekening houden met een andere uitdaging. “Niet alle bedrijven staan te springen om hun data rond duurzaamheid te delen”, zegt hij. “Terwijl je een zo compleet mogelijk beeld wil vormen. De gegevens worden volledig geanonimiseerd.”
Tot het klantenbestand van Hedgehog Company behoren ook veel partijen uit de IT-sector. “Naast partijen die veel van ICT-gebruik maken, zitten er ook veel partijen tussen die hardware leasen en refurbished producten op de markt brengen”, zegt Joost. “We krijgen uit die hoek veel vragen rondom duurzaamheid, want deze branche maakt een enorme groeispurt door.” De uitdaging met ICT is dat het erg grondstoffenintensief is, zo ziet Joost, waarbij die grondstoffen ook nog eens uit ontwikkelende landen komen. “Wij als Europa hebben relatief weinig grondstoffen, maar we zijn wel de grootste consument”, zegt Joost. “Daar ligt een enorme kans om die disbalans minder groot te maken; door de gebruikte apparaten zoveel mogelijk hier te laten en grondstoffen te hergebruiken. En ze niet weer terug te verschepen om ergens anders op een schroothoop terecht te laten komen.”
Innovaties dragen bij aan verduurzaming
De ICT-sector is ook verantwoordelijk voor innovaties die energieverbruik terugdringen. “Monitors verbruiken een fractie van wat ze twintig jaar geleden deden”, zegt Joost. “En de ICT-sector faciliteert besparingsinitiatieven. Wijzelf maken er gebruik van voor onze modellen. Tot slot is het na de auto-industrie de grootste leasingpartij, wat een effectieve manier is om de levensduur te verlengen. Alles bij elkaar kan de ICT-sector een enorme positieve impact hebben in de wereldwijde verduurzaming.”
Meer weten over Hedgehog Company – neem dan contact op met Joost Walterbos via joost@hhc.earth.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)