Het is een must geworden om altijd en overal veilig te kunnen werken. Dat geldt dubbel voor organisaties met teams die overal in het land hun taken uitvoeren, en dat op de ICT-omgeving van klanten. De Nederlandse schoonmaak- en zorgdienstverlener CSU/Tzorg heeft daarom de sprong gemaakt van on-premise naar de cloud, met de hulp van KPN.
Schaalbaarheid is daardoor een belangrijke eis die John stelt. “Toen we nog on-premise werkten, hadden we het datacenter ook kunnen uitbreiden”, zegt hij. “Maar dat zouden we over een paar jaar wéér moeten doen. Daarom hebben we gekozen voor een cloud-only strategie. Goede en veilige connectiviteit is hierbij essentieel.”
Volledige flexibiliteit
Daarnaast heeft CSU de werkplekken flink onder handen genomen en medewerkers volledig mobiel gemaakt. Dat is gedaan met een cloudomgeving voor zowel de desktops, als de vast-mobiel geïntegreerde telefonieomgeving van KPN. CSU gaat prat op hoge noteringen in lijsten voor beste werkgever. “De flexibiliteit die de strategie biedt, past daar uitstekend in. Als je verantwoordelijk bent voor een team van schoonmakers in Groningen, dan wil je de mogelijkheid hebben naar je klanten te gaan”, zegt John. “Je wil geen onnodige reistijd naar het regiokantoor.”
John wijst erop dat de mobiele werkplek door de coronacrisis pas vanaf 2020 echt de norm is geworden, dus CSU begaf zich op onontgonnen terrein. “Het is ons in vijf dagen gelukt om 1.150 medewerkers over te zetten naar ons nieuwe werkplekconcept”, zegt John. “En beveiliging is hier essentieel. Dus we moeten ook vanuit een beheerde omgeving naar managed devices gaan, met een Microsoft 365 E5 Endpoint Plan.” Een overgang van een on-premise-omgeving met thin clients naar een public cloud is complex, en vraagt daarnaast om een stabiel netwerk. “De applicaties zijn volledig gebaseerd in een Microsoft Azure-omgeving, samen met Microsoft 365. Het SD-WAN en de netwerkingangen naar de kantoren toe worden geleverd door KPN.”
Innovatie
Net als dat de kantoorwerkplekken mobiel gaan, worden ook de medewerkers in het veld voorzien van nieuwe digitale middelen. Voor John is het erg belangrijk dat CSU een voorloper is in zijn branche als het gaat om innovatie. Als voorbeeld noemt John een grote koffiehandelaar waarvoor CSU alle apparaten schoonmaakt. “De teams hebben via een app toegang tot de planning en de machines die ze moeten schoonmaken en bijvullen”, noemt hij. “De afspraak is dat alle machines tijdig moeten zijn afgemeld. Mocht het dreigen uit te lopen, bijvoorbeeld omdat een machine niet werkt, dan kunnen we signaleren dat er ondersteuning nodig is.” Dit soort dingen is alleen mogelijk als er een directe koppeling ligt tussen het platform van CSU en de technische omgeving bij de klant. “Ketensamenwerking, het technisch koppelen van omgevingen, is cruciaal.”
Betrouwbaar netwerk
Innovatie houdt daarbij nooit op, en daarom is de samenwerking met een partij als KPN zo waardevol voor John. Het contact tussen beide bedrijven is volgens hem goed op alle niveaus. “Om te beginnen is het netwerk ongelooflijk betrouwbaar. We hebben in al de jaren dat we met KPN werken, weinig tot geen problemen gekend. Juist voor deze projecten is dat van groot belang. Voorheen deden we het plannen veel handmatig”, zegt John. “Als het netwerk een dag uitvalt, dan is dat geen ramp. Nu zou dat direct een probleem vormen. Onze afhankelijkheid gaat steeds meer richting de 7×24 uur.” De tweede reden is meer symbolisch: KPN is, net als CSU, oer-Hollands. “Het is toch geweldig dat twee Nederlandse bedrijven tot mooie innovaties komen? En dat gebeurt ook, want we denken met continu met KPN na wat de volgende stap gaat worden.”
Wil je meer weten over de oplossing van KPN bij CSU, zoek dan contact met John Adegeest via e-mail: John.adegeest@csu.nl
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 02)