Interview Jef Van Herck, commercial director Harmony

'Als je focust op de klant zal het succes volgen’

Harmony geldt al meer dan twintig jaar als specialist in het verzekeren van consumentenelektronica, zowel voor retail als de zakelijke markt. Recent trad Jef Van Herck aan als commercial director. “In 2021 groeiden we met 30%. Ook komend jaar verwachten we een vergelijkbare groei.”

Harmony - Jef van HerckJef is bijna veertig en omschrijft zichzelf als ‘Belg in het bezit van commercieel DNA’. Na verschillende managementfuncties in retail, maakte hij de overstap naar de verzekeringssector waarin hij zes jaar werkzaam was. En via een periode als directeur bij Apple Premium reseller ‘Switch’ kwam hij drie jaar geleden als Head of business development bij Harmony terecht, opnieuw ten dienste van retailers.

Harmony specialiseert zich in het creëren van services en diensten, waaronder verzekeringen, voor consumentenelektronica, zowel voor retail als voor de zakelijke markt. Jef licht toe: “We zetten de klant en de partner steeds centraal met kwalitatieve service en support. Retail, specifiek in de consumer electronics, zit nu eenmaal in ons DNA. We hebben meer dan 650 businesspartners: denk aan Amac, Ritel, Game Mania, BCC, Phone House, mobiel.nl en Connect IT group. Zo heeft Harmony inmiddels bijna 1,5 miljoen telefoons, tablets, laptops en andere producten verzekerd in Nederland en België. Dat doen we door maatwerk te leveren in co-creatie met onze partner. Daarbij creëren we niet zomaar een concept, maar het juiste concept met en voor onze partner. Het succes van dat concept is slechts zo goed als het resultaat van de verkoop.” En die aanpak heeft het bedrijf geen windeieren gelegd.

Groeispurt

Als hij terugkijkt op de groeispurt die het bedrijf in 2021 heeft doorgemaakt, vallen hem een aantal dingen op. “Om te beginnen heeft corona ons nog veel afhankelijker gemaakt van onze digitale devices. Daarnaast is het belang van online, connected zijn, enorm toegenomen. Met Harmony zijn wij in 2019 live gegaan in België en ook daar is de formule inmiddels een succes gebleken. Weliswaar trainen onze salescoaches normaal gesproken de winkelmedewerkers fysiek in de shops, maar dat kon natuurlijk lange tijd niet. Gelukkig zijn we als flexibele onderneming razendsnel geswitcht naar e-learning en e-coaching. Samen met onze partners zijn we gaan kijken hoe we hen het best konden ondersteunen. Wat bleek? Onze online diensten konden ook hen online uitstekend helpen.”

Jef is tevreden over de resultaten. “Vergeleken met 2020 hebben we samen met onze partners afgelopen jaar onze base met 20% weten te vergroten. Door enkele mooie nieuwe partnerships in 2021 hebben we onze sales eveneens zien groeien met meer dan 30%. En nu kijken we al positief naar 2022 waar we opnieuw een groei verwachten van 30%. Dat zijn cijfers waar je je niet voor hoeft te schamen”, lacht Jef. “Bovendien hebben we een paar mooie partnerships opnieuw weten te verlengen voor een lange periode. We zijn een partner voor onze partners en dit doen we steeds met het oog op langetermijn-samenwerking. Als je focust op de klant, zal het succes volgen.”

Premium experience

Het succes heeft volgens Jef duidelijk impact gehad op de organisatie en de werkwijze van Harmony. “We zijn de laatste jaren enorm gegroeid, niet alleen qua omzet, maar ook in digitale infrastructuur. Daar plukken we nu de vruchten van. We hebben een sterke focus ontwikkeld op onze API en daardoor kunnen we nu eenvoudig koppelingen maken met onze partners en hun bestaande services. Zo helpen we hen om een echte premium customer experience te leveren.”

In zijn rol als commercial director van Harmony heeft Jef zichzelf een aantal duidelijke doelen gesteld. “Mijn belangrijkste bijdrage moet zijn: support en dienend leiderschap. Ik wil onze medewerkers samen met de organisatie laten groeien. Waar we ontwikkelingen in beweging zetten, ben ik verantwoordelijk voor de juiste focus. En in het algemeen zal ik zorgdragen voor verdere optimalisatie van onze processen.” En als het gaat om de doelen voor Harmony als geheel, vervolgt hij: “Ons speerpunt is always connected. We zetten ons dus maximaal in om de klant nog meer ‘connected’ te houden. Ook zullen we onze online processen, waar we de laatste jaren enorm in hebben geïnvesteerd, nog meer ten dienste stellen van onze partners en klanten. Die willen we 24/7 kunnen helpen. Vervolgens gaan we Harmony nog sterker in de markt positioneren als dé ‘One Stop Shop’ voor het ontzorgen en ondersteunen van services en diensten. Verder blijven we natuurlijk onze partners en prospects ondersteunen in hun bestaande diensten en services en bij de creatie van succesvolle nieuwe oplossingen. We gaan onze distributiekanalen verbreden en we zullen ook internationaal stappen gaan zetten.” En met een grijns: “We gaan het werken met en voor Harmony bovendien nog leuker maken.”

Internationaal actief

De uitdaging voor Harmony is volgens Jef om focus te houden en in de huidige vechtmarkt trouw te blijven aan de eigen premiumwaarden. Op de vraag waar het bedrijf over vijf jaar staat, antwoordt hij: “Dan zijn we digitaler dan ooit en volop internationaal actief. We staan nog dichter bij de partner en de klant. We bieden hen een nog bredere waaier aan diensten en producten. En als we ze dan vragen waarom ze hebben gekozen voor Harmony, zullen ze zeggen dat we niet zomaar een broker zijn die verzekeringen levert. Maar dat we expert zijn in onze niche en dat onze op maat gemaakte en ontzorgende services en diensten hen nog succesvoller maken. Of woorden van gelijke strekking”, lacht hij.

Meer weten over Harmony? Zoek dan contact via 010 206 86 86 of kijk op www.harmony.nl.

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Mobiele versie afsluiten