Als je ondernemers op bedrijventerreinen vraagt naar de leverancier van hun zakelijke glasvezel, hoor je steeds vaker de naam ‘Bright Access’. Wat is dit voor een partij en welke rol ziet dit snelgroeiende Enschedese bedrijf voor zichzelf in de markt van connectiviteit? Algemeen directeur en medeoprichter Janarthanan Sundaram legt het uit.
Het aanleggen van glasvezelnetwerken is een kostbare aangelegenheid. Daarom proberen de meeste operators via vraagbundeling de marktbehoefte in te schatten en gaan ze pas bij voldoende potentiële klanten over tot aanleg. Bedrijventerreinen liggen vaak aan de rand van woongemeenschappen, en vallen daardoor al snel af en blijven aangewezen op koperverbindingen zoals DSL. Daarnaast zitten bedrijven niet te wachten op de FFTH-netwerken waarop men consumenten aansluit.
“Ondernemers nemen steeds vaker clouddiensten af en hebben daarvoor behoefte aan directe veilige dataverbindingen naar de datacenters”, weet Janarthanan. “Omdat de meeste glasvezelaanbieders niet investeren in de infrastructuur op bedrijventerreinen, moeten deze bedrijven vaak teruggevallen op primitieve verbindingen. Met Bright Access voorzien we samen met onze partners in deze connectiviteitsvraag. Dit doen we vanuit een oprechte interesse in de behoefte van de klant.”
Een glasvezelaansluiting voor een bedrijf is anders dan een glasvezelaansluiting voor een particulier. Bright Access beschikt over een groot, eigen en absoluut neutraal glasvezelnetwerk. Het netwerk zorgt ervoor dat iedere ICT-leverancier er zijn diensten over kan leveren. De klant kiest zelf welke diensten hij van wie afneemt. Daarnaast biedt Bright Access standaard maatwerk. Ieder bedrijf heeft andere behoeftes als het gaat om ICT-diensten, dus daar horen volgens Janarthanan ook passende oplossingen bij.
Blijven groeien
Op dit moment zijn al bijna 200 bedrijventerreinen aangesloten en er komen regelmatig nieuwe bij. Janarthanan: “Toen we in 2014 begonnen in het oosten van het land, werd ons initiatief herkend en hebben we steeds meer partners om ons heen verzameld. Het was voor IT-partners moeilijk om ICT te faciliteren. Daarom ontstond er vraag naar een regionale verbinder met een absoluut neutraal netwerk.”
Het zijn op dit moment de installateurs die Bright Access benaderen om te helpen bij een glasvezelaansluiting. Is er al glasvezel beschikbaar op het bedrijventerrein, dan kan direct via een eigen verbinding de koppeling worden gemaakt naar het datacenter. Is er nog geen infrastructuur, dan wordt gezocht naar een tijdelijke invulling. Janarthanan: “We hebben het hele proces in eigen beheer en werken met eigen aannemers, daardoor kunnen we heel snel acteren. Storingen worden hiermee heel snel verholpen, maar ook het realiseren van aansluitingen is een proces met korte lijnen. Deze eigenschappen maken ons bijzonder.”
Veiligheid gegarandeerd
Het gebruik van clouddiensten betekent dat op veel gebieden al extra beveiliging wordt gerealiseerd doordat specialisten de IT-omgeving beheren. Maar glasvezel kan er ook voor zorgen dat de gegevens beter zijn beschermd tegen hackers of DDoS-aanvallen. Met die aanpak combineert Bright Access de voordelen van de open structuur van het standaard internet, alleen zijn belangrijke data en communicatiestromen daarvan volledig afgeschermd. Dit gebeurt door middel van klant specifieke kanalen die op het ‘gewone’ internet niet kunnen worden gedetecteerd omdat ze fysiek gescheiden zijn. Op deze manier kan een bedrijf niet via het internet worden gehackt en voldoet men dus direct aan alle privacywetgevingen.
Lagere kosten
Een goede buur is beter dan een verre vriend. Dat geldt ook in het geval van zakelijke glasvezel. Als een bedrijf is gevestigd in een verzamelpand, kan het één verbinding delen met collega-ondernemers. Deze aanpak heeft geen invloed op de snelheid (er wordt principieel geen overboeking gedaan), omdat iedere afnemer een eigen kanaal krijgt. Zo kunnen de diensten elkaar niet storen. Het resultaat: Alle voordelen van zakelijke glasvezel, maar tegen een gedeeld tarief.
Wil je meer weten over Bright Access, neem dan contact op met verkoop@brightaccess.nl of bel naar 088 045 09 45.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 01-2023)