Het is al geruime tijd bekend dat Intel in de problemen zit en op grote schaal personeel dumpt en activiteiten afstoot. Wie het huidige portfolio van de chipsbakker naast dat van vijf jaar geleden legt zal zien dat er al heel wat buiten de deur is gezet.
In de melding over de nieuwe ontslagronde, die volgens de pers twintig procent van alle banen betreft, zit ook iets vreemds. Dat een bedrijf afscheid neemt van eigen SSD’s en dat verkoopt aan SK-Hynix is min of meer te begrijpen. ASUS als nieuwe eigenaar van de NUC’s is evenmin een heel rare zet.
Wat wel heel vreemd overkomt is de korte melding dat Intel de marketing gaat outsourcen. Dit is niet het verhaal van een intern reclamebureau dat wordt overgeheveld naar een externe vakbroeder. Intel presteert het om Accenture de marketing te laten doen. Dit is echt een heel raar verhaal, al was het maar omdat geen eerdere vergelijkbare gevallen zijn.
Intel blijft verbazen, zoveel is wel duidelijk. Dat deze rare move minder reacties heeft opgeleverd dan de melding dat het stopt met chipsbakken in Duitsland is dan wel weer logisch. Eerst bedelen en dreigen om miljarden subsidies toegezegd te krijgen en vervolgens de markt verlaten.
Dit soort fratsen zijn schadelijk voor het imago van de onderneming. Politici en subsidiegevers houden er niet van op het verkeerde been gezet te worden. Wellicht is het verstandig dat Intel wat meer energie stopt in relatiebeheer om de schade te herstellen. Zou dat soms ook onder marketing vallen?