4YFN
Startups zijn belangrijk voor de toekomst, en dat hebben we in Nederland goed begrepen. Naast het Nederlandse paviljoen was er een belangrijke inbreng via 4YFN (Four Years From Now) in hal 8. 4YFN is een groots internationaal evenement binnen het MWC, helemaal gericht op startups. Ze kunnen zich er individueel of in landenpaviljoens presenteren. De twee vloeren van hal 8 vormden een bruisend geheel, met jonge ondernemers die zich aan de wereld willen voorstellen. Ook Nederland was er met 16 startups vertegenwoordigd, tweemaal zo veel als vorig jaar.
De opening van de Nederlandse inbreng werd op maandag verricht door Zijne Koninklijke Hoogheid prins Constantijn Van Oranje-Nassau; Ton Jonker, directeur Economie en Energie van de provincie Zuid-Holland; Sandra van de Waart, afdelingshoofd Economie van de gemeente Den Haag, en Marit Kuypers-van Meurs van InnovationQuarter. Verder bracht minister Micky Adriaansens van Economische Zaken ook een bezoek, om het belang van startups voor de Nederlandse economie te benadrukken. Kortom, de Nederlandse inbreng werd gesteund door een zeer zware delegatie.
Maandagavond vond het succesvolle en goed bezochte Super Connector-netwerkevent plaats in restaurant Vraba Copa America, aan de boulevard van Barcelona. Met dit gezamenlijke project werd de weg geruimd om zestien potentieel zeer succesvolle startups een internationaal podium te geven.
Marit: “Hier in Barcelona stellen we een aantal startups voor die een concept hebben uitgewerkt dat rijp is voor productie. We helpen ze hier in een internationale setting de juiste partners te vinden om de volgende stap in hun ontwikkeling te zetten. Het event is dit jaar volledig naar wens verlopen; de participanten zijn tevreden en zullen met een groot aantal bruikbare leads teruggaan naar Nederland.”
Overzicht startups
De deelnemende startups bestonden uit Audus Technologies, ANTENNEX, TokenMe, EW2Health, Qualinx, MantiSpectra, Villari, Skinive, Whispp, SLIMDESIGN, Osind, SenseGlove, ChatLicense, Droonstra en Linksight. Een rondgang langs de deelnemers maakt duidelijk hoe zij denken over hun deelname aan MWC.
ChatLicense is een mobiele app die kinderen en hun ouders ondersteunt als kinderen hun eerste mobiele telefoon krijgen. Ze leren spelenderwijs hoe ze online op weg kunnen gaan, en ervaren wat er allemaal bij komt kijken om dat veilig te doen. Martine de Leeuw, medeoprichter en CMO van ChatLicense: “KPN werkt al met ons samen. Wij kwamen hier om het contact met de internationale telecomproviders verder door te ontwikkelen. We hebben nu een hele mooie afspraak kunnen maken, en we hebben een reeks hele mooie leads met telecomproviders. Onze wens is dat operatoren de app beschikbaar maken voor hun klanten.”
Linksight maakt het mogelijk om gemakkelijk en veilig data-samenwerkingen op te zetten tussen meerdere partijen. Met het platform kan je privacyvriendelijke analyses doen over elkaars datasets, zónder privacygevoelige gegevens te delen. Dit is essentieel voor bijvoorbeeld de medische hulpverlening en research. Zo kunnen gebruikers met Linksight informatie van klanten, bijvoorbeeld medische gegevens, veredelen tot universeel bruikbare informatie, zonder privacyschending. Men noemt het collaborative insights, mogelijk gemaakt door de beste cryptografische technieken. CTO Maarten Everts van Linksight: “Als we straks terug zijn in Nederland, kijken we terug op een beurs die ons een heleboel interessante contacten opleverde; van Nederlandse partijen, maar ook interessante contacten in het buitenland.”
Senseglove is een bedrijf dat handschoenen produceert voor Virtual Reality. Deze handschoenen vervangen de traditionele controllers en laten gebruikers via hun handen interacteren met objecten. Senseglove werkt samen met verschillende klanten, waaronder Volkswagen, BMW en Defensie. Ze zijn actief in twee soorten segmenten: robotics, en training en simulatie voor B2B. Business developer Dheeraj Adnani: “De afgelopen dagen hebben we Senseglove geïntroduceerd aan verschillende mogelijke cliënten. De hoeveelheid aandacht die we hebben gekregen is geweldig. We kunnen ons product koppelen aan zo veel toepassingen. Het event heeft bewezen dat ons concept klopt!”
Tot slot laten we Ton Jonker aan het woord. Hij benadrukt dat het evenement kansen biedt om verbindingen te leggen met investeerders, grote bedrijven en andere startups. “De provincie heeft een startup-programma waarbij we ondersteuning bieden aan startups met een budget van 30 tot 50 miljoen per jaar. We investeren niet in startups zelf, maar bieden wel begeleiding en funding voor productontwikkeling. Startups mogen zich ook buiten de provincie vestigen.” Ton is positief over het evenement na gesprekken met verschillende startups, die aangeven blij te zijn met hun ervaring. Volgend jaar wil hij uiteraard weer van de partij zijn.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024 #01)