India bindt de strijd aan met sms scams en Australië volgt

Wetgeving met ingrijpende sanctiemogelijkheden

Om de overlast van (pogingen tot) fraude, oplichting en andere scams te voorkomen heeft de toezichthouder voor Telefonie (TRAI) in India medio augustus een aantal stevige maatregelen (PDF) aangekondigd. Die maatregelen worden gefaseerd ingevoerd en een ander land komt met gelijke wetgeving.

sms text messageWat onder andere verplicht wordt is dat elke sms traceerbaar moet zijn en dat kan alleen als er een nationaal register komt voor alle nummers die voor het versturen van SMS berichten (dat is in India nog een big business) worden gebruikt.

Blokkeren en meer

Klachten worden gelegd naast het register. Als nummers of verzenders niet bekend zijn is de telecomoperator die de nummers heeft verstrekt verplicht deze direct te blokkeren. Daar blijft het niet bij. De gegevens van de overlastgever worden gedeeld met alle telecomaanbieders in het land en de toezichthouder. Zij mogen hem tot twee jaar geen enkele vorm van access meer leveren.

20% daling

Het gevolg van het gefaseerd invoeren van deze zwarte lijst is merkbaar. TRIA meldt een daling van 20 procent van het aantal klachten. Gelijktijdig zijn er door de telco’s op last van TRIA ook al meer dan 600.000 simkaarten geblokkeerd. Die waren waarschijnlijk via stromannen geregistreerd door spam-bedrijven.

Australië

De Australian Communications and Media Authority (ACMA) heeft goed gekeken naar wat India doet, want de toezichthouder in down under heeft budget om ook een landelijk verplicht sms register op te zetten.

Per eind 2025 moet het operationeel zijn. Dat is voor een overheidsproject redelijk snel. De reden daarvoor is dat ook in Australië de overlast van SMS scams gigantisch is. In 2022 is schade van omgerekend meer dan 2 miljard Euro (!) gemeld. Hoeveel slachtoffers zich uit schaamte niet hebben gemeld is zoals zo vaak een extra reden voor zorg.

In tegenstelling tot TRAI legt ACMA in de communicatie niet de nadruk op de straffen en het effect van de zwarte lijst. Men legt uit dat legitieme bedrijven waarvan het nummer en de naam misbruikt worden net als de consumenten die in de scam trappen slachtoffers zijn. Zij moeten beter  beschermd worden en daarvoor is het register noodzakelijk. Klinkt als een opvallend milde benadering. Wwie de teksten van de twee maatregelen naast elkaar legt ziet echter dat de verschillen gering zijn. Ook in down under kunnen sms scams net als in India leiden tot een de facto telecomverbod opgelegd door de toezichthouder.

(NB: In beide gevallen gaat het om SMS scams niet om Whatsapp scams.)

Mobiele versie afsluiten