• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

In Right to Repair zit business … maar we zijn er nog niet

27-10-2022
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De Europese Commissie heeft op 31 augustus een voorstel gepubliceerd voor het verlengen van de levensduur van mobiele apparaten. Daarmee is daadwerkelijk Right to Repair in Europa dichterbij dan ooit. Onderdelen moeten langer beschikbaar blijven en het moet eenvoudiger worden voor consumenten om zelf hun apparaten te repareren. Laat nou juist daar nog de uitdaging zitten, zo zien de voorstanders van Right to Repair.

Vooropgesteld: het feit dat circulariteit van smartphones en tablets verder wordt gecodificeerd, wordt positief ontvangen door de beweging rond Right to Repair. Het voorstel voor ecodesign is uitgebreid en daarin wordt onder meer voorgeschreven dat bepaalde onderdelen minstens vijf jaar beschikbaar moeten blijven nadat apparaten uit de handel worden genomen. Het moet allemaal eenvoudiger vervangbaar zijn, waarbij alleen uitzonderingen bestaan voor modellen die bijvoorbeeld specifiek worden aangeprezen als waterdicht. Informatie rond reparatie en onderhoud moet minstens 7 jaar na de nieuw-commerciële levensduur van een apparaat beschikbaar blijven.

De Right to Repair-beweging is enthousiast over het feit dat refurbishers in het voorstel worden beschouwd als professionele reparateurs. Dat geeft hen dezelfde rechten en mogelijkheden die officiële reparateurs nu hebben. “Dit is echt goed nieuws, want refurbishers en reparateurs staan voor dezelfde uitdagingen”, aldus de organisatie op de eigen website. Het is geen verrassing dat het circulaire bedrijfsleven zo naar Right to Repair kijkt. Organisaties als Free ICT Europe vertegenwoordigen zulke bedrijven in Brussel.

Minder beunhazen, meer professionals

In de praktijk verwacht vrijwel geen enkele professional dat een doorsnee gebruiker thuis eventjes zijn smartphonescherm vervangt. Sterker: dat kan tot problemen leiden, zegt onder meer Jurrie Christians van onderdelenimporteur en -distributeur 4Phones. “Niet iedereen kan thuis voldoen aan de veilige criteria bij reparaties, of beschikt over de juiste kennis en tools”, zegt hij. Zelfs wanneer geen specialistisch gereedschap meer nodig is, vraagt het om een bepaald soort behendigheid en timmermansoog waarover de meeste consumenten niet beschikken. 4Phones is nog steeds een warm voorstander van Right to Repair. “Sterker, wij zijn sponsor en partner”, zegt Jurrie. “Wij pleiten voor open distributie, met de juiste richtlijnen om de kwaliteit te waarborgen. Het zorgt voor een gelijk speelveld in de reparatiebranche en betere toegankelijkheid van onderdelen. Daarmee wordt uiteindelijk de eindgebruiker voorzien van de juiste producten.”

Het is een van de blijvende obstakels. De distributie van onderdelen blijft ook nog onder de controle van leveranciers. Apple is samen met Samsung de belangrijkste leverancier en stelt nog steeds strenge eisen aan onderhoudsbedrijven. Zelfs wanneer een onderdeel is vervangen met een origineel component, krijgen gebruikers bij iedere opstart een waarschuwing dat het wellicht géén origineel is, puur omdat het is vervangen door een niet-officieel servicepunt. De nieuwe richtlijn ecodesign lijkt hier nog geen eind aan te maken. Het is begrijpelijk dat producenten controle willen houden, want een verkeerde reparatie straalt af op hun merk, weet Jurrie. “Professionalisering van reparatieshops is een kwestie van overleven”, zegt hij. “Slechte producten en reparaties leiden niet alleen tot ergernis bij de eindgebruiker, maar ook tot margeverlies bij de reparateur. De hele keten loopt dan imgagoschade op.”

Lobby

De EU is gebaseerd op compromissen, en de producentenlobby is vooralsnog sterker. “De klimaatambitie strookt niet met de Europese klimaatdoelstellingen”, stelt Right to Repair op de eigen website, “En fabrikanten zullen nog steeds belemmeringen voor reparaties kunnen opwerpen en de levensduur van hun apparaten kunnen beperken om nieuwe apparaten aan EU-burgers te verkopen.” Voorbeelden daarvan zijn volgens executive director Jan Hoogstrate van ICT Europe dat onderdelen mogen worden gebundeld, wat de prijs van individuele onderdelen opdrijft omdat je ook dingen moet kopen die niet nodig zijn. Ook zijn er geen prijsbepalingen, terwijl producenten betaling mogen vragen voor onderhoudsinformatie.

Daarom hield Right to Repair op 30 september een bijeenkomst in Brussel op FixFest, om te bespreken hoe Europees beleid reparatie gemakkelijker, goedkoper en toegankelijker kan maken. Want wat betreft de belangenbeweging, is de strijd nog niet gestreden. “Right to Repair pleit voor duidelijke en ambitieuze eisen om die apparaten beter te repareren buiten de controle van de oorspronkelijke fabrikanten”, zegt Rob Wierenga, Business Development Manager bij QC-Centre, die aanwezig was bij de bijeenkomst. “Zij pleiten met name voor een volledig verbod op het koppelen van onderdelen door middel van softwarekoppeling, en om ervoor te zorgen dat onafhankelijke reparatieprofessionals eerlijk kunnen concurreren met erkende dienstverleners.” Het is nu zaak voor de branche om invloed uit te oefenen op het voorstel, dat open ligt ter consultatie.

De vraag is of circulaire bedrijven genoeg lobby-slagkracht kunnen overleggen. Zeker in Nederland kan het beter, zien betrokkenen. “Ondernemers en eindgebruikers worden ondanks de mondiale doelstelling op het gebied van circulariteit niet positief gestimuleerd door overheden om apparaten werkelijk een langere levensduur te geven”, zegt Jurrie. “Denk aan het simpelweg verlagen van de BTW op gebruikte en refurbished apparaten.” In sommige landen, zoals Oostenrijk, zijn ze op dat punt al een stuk verder. Het is afwachten hoe snel Europa en Den Haag deze weg inslaan.

 

Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4

Tags: Circulaire-ITduurzaamheid

GerelateerdeBerichten

Leeg Datacenter NAP

Zoveelste ophef over het watergebruik van datacenters

2025/07/30
Ola-Fagerstrom-200

Tweede pilaar van de circulariteit voor Microsoft Surface

2025/07/14
Volgend bericht
ICP3 5G opstelpunt semi closeup-2-400

Stagnerende ARPU voor 5G in China

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon