Beurzen zoals IFA zijn het moment om marktonderzoek te presenteren. GfK/NiQ hebben dat ook dit jaar weer gedaan. De trends bij “technische consumentenproducten” die het bureau ziet zijn deel voorspelbaar, maar er zitten ook wat zaken bij die beter in de gaten gehouden moeten worden.
Socials
Men ziet om te beginnen dat de consument de hand op de knip houdt maar wel geïnteresseerd is in nieuwtjes. Social media zijn daarvoor onmisbaar, althans voor het jongere deel van de markt. Alles boven de 30 of 40 zoekt de inspiratie weliswaar ook steeds meer online, maar vaart niet blind op de socials.
Elk vijfde product “met een snoer” wordt pas aangeschaft als de koper een product met een korting van meer dan tien procent heeft gespot. Enige uitzondering daar lijkt te zijn de categorie smartphone.
Energie besparen
Volgens GfK/NiQ zit energie besparen goed tussen de oren van de Duitse consument. Genoemd wordt een hogere verkoop van laptops met OLED schermen, terwijl dat hele marktsegment een behoorlijke daling laat zien. Je kunt vraagtekens zetten of de consument echt zoekt naar een OLED laptop, of dat hij het eerder toevallig ziet en er dan pas een criterium van maakt.
Bij witgoed is dat al anders: daar is de energiescore iets dat bovenaan de checklist van de consument staat. Die bekende stickers hebben dus effect. Aangezien achter in zakelijke gebruiker ook een consument schuilt is het daarom onvermijdelijk dat de aandacht voor zuinigheid in het B2B segment een grotere rol gaat spelen. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat de overheid geen eisen stelt aan zuinigheid of duurzaamheid van zakelijke devices.
Verkopers in het B2B segment kunnen – zie het verhaal van de OLED schermen – hier mogelijk nu al meer scoren door zuinigheid onder de aandacht te brengen.