IFA Berlijn vindt volgende week plaats en het is dus niet verwonderlijk dat deze week meerdere onderzoeksrapporten over consumentenelektronica met de pers worden gedeeld. GfK is een van de bureaus die dat doet, maar er zijn duidelijk meer partijen actief met overwegend somber nieuws.
Minder winkels
Iedere CE reseller met consumenten als doelgroep zal dit beeld wel herkennen. Op snel herstel hoeft hij niet te rekenen. Het aantal componenten dat wel een plus scoort is gewoon te gering om de minnen te kunnen opvangen. Onderzoekers die kijken naar vastgoed in plaats van CE gaan er overigens ook van uit dat in iedere geval in de EU het aantal panden waar CE wordt verkocht verder zal afnemen. Dat er links en rechts nog zogenaamde flagshipstores verschijnen is niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat. Juist dat soort winkels is de afgelopen jaren ook heel snel uit het straatbeeld verdwenen.
Bij de speurtocht naar lichtpuntjes voor de CE retailer is een onderzoek gevonden dat ook vanwege de IFA deze week is gelanceerd. Het is gebaseerd op iets meer dan 1.800 online ingevulde vragenlijsten en heeft betrekking op de Duitse markt.
Smartphones vasthouden
Of de uitkomst ook kan opgaan voor de Nederlandse markt is niet geheel duidelijk. Toch staan er een opvallende bevinding in die retailers kan aanspreken. 41% van de personen er de voorkeur aangeeft een nieuwe smartphone in een fysieke winkel te kopen. Vooraf vasthouden en bekijken is en blijft belangrijk bij het koopproces.
Geringe koopintentie
Goed te weten dus dat online niet zaligmakend is. Maar een paar slides verderop in de presentatie wordt het goede signaal al geneutraliseerd. 84% is niet binnen een jaar een nieuw toestel aan te schaffen, slechts 11% denkt tussen nu en 6 maanden dat wel te doen. Die score is slechter dan vorige vergelijkbare polls. Dat lijkt dus te bevestigen wat Canalys en consorten op basis van shipments voorspellen. De smartphonemarkt is niet meer de motor voor de CE resellers, dat is heel duidelijk signaal voorafgaand aan IFA.