IBM spin-off Kyndryl over de kansen en grootste risico’s

Eind 2020 maakte IBM bekend zich op te splitsen, alle managed services komen bij de spin-off Kyndryl terecht. Door verplichte communicatie aan de beurs worden contouren van dat nieuwe bedrijf zichtbaar.

Kyndryl logoKyndryl is niet de eerste spin-off van IBM. Ook bij de concurrentie is het iets dat vaker voorkomt, kijk maar naar HP inc en HPE. Over het succes van dergelijke acties wordt verschillend gedacht. Dat zal bij Kyndryl niet veel anders zijn. Het is immers de verzameling van meerdere IBM onderdelen. Sommige doen het gewoon minder goed. Of dat onder een andere vlag dan beter gaat moet binnenkort blijken.

Het nieuwe bedrijf krijgt op papier 90.000 medewerkers en 4.000 klanten. Die groep is goed voor een omzet van $19 miljard. Hoe hard die omzet is en wat de kansen plus risico’s zijn is beschreven in een document dat nu bij de SEC ligt en vooral is bestemd voor de aandeelhouders. Het is echter ook informatief voor de concurrentie, afnemers en leveranciers

De pluskant

Zo staat er een duidelijk verhaal over de plussen. Doordat het op afstand van IBM komt te staan, kan het makkelijker het aanbod uitbreiden met diensten van derden. Meer afstand betekent ook de meer kansen klanten te werven die om redenen geen zaken doen met IBM. Dat kan zijn omdat er sprake is van concurrentie of omdat het een klantgroep is die niet door Big Blue wordt bediend.

Op zich is het goed aandacht te schenken aan dat punt. Het kan gebeuren dan Kyndryl zich in markten gaat vertonen waar IBM altijd schitterde door afwezigheid. Dan is er sprake van een nieuwe concurrent.

De risico’s die Kyndryl ziet

Aandacht verdient ook het overzicht van risico’s, maar dan wel om een andere reden. Die staan op pagina 13 van het 117 pagina’s tellende document. Kyndryl maakt de toezichthouder en aandeelhouders duidelijk dat de churn en kosten voor retentie fors hoger kunnen zijn. Klanten kunnen de afsplitsing aangrijpen om op te stappen (churn). Ze aan boord houden kan ten koste gaan van de marge en klantomzet of leiden tot andere kosten (retentie). Tegelijk houdt men ook rekening met een fellere concurrentie.

Dat men expliciet het vasthouden en werven van personeel noemt als een risicofactor lijkt niet bijzonder. Meer IT bedrijven geven dat aan. In dit geval gaat het echter vooral om het vasthouden van het personeel. Dit punt staat voor een andere kritische factor. Kyndryl is op papier een nieuwe organisatie, maar in de praktijk is het een bedrijf waarbij bestaande IBM afdelingen en disciplines worden versmolten. Dat proces is nog lange niet afgerond. Daarom is de kans op churn van klanten en ongewenste uitstroom van personeel groter en genoemd. De concurrentie weet waarschijnlijk maar al te goed wat hierop de beste reactie is.

Mobiele versie afsluiten