Begin deze maand heeft IBM voor een groot aantal diensten een enorme prijsverhoging bekend gemaakt. Zowel storage als software worden per januari tot wel 24 procent duurder. Je zou zeggen dat daar goed over is nagedacht en dat zoiets weloverwogen wordt gecommuniceerd.
Inflatie excuus
Reactie
De reactie van de markt is dan ook zeer voorspelbaar. IBM heeft weliswaar vooral klanten die minder makkelijk weg kunnen. Uiteindelijk kunnen die wel net als hun toeleveranciers opstappen. Helemaal al een prijsverhoging van die omvang overduidelijk overtrokken is. Het helpt daarbij ook niet dat de leiding van IBM de pers vlak voor deze aankondiging laat weten dat het bijna onmogelijk is dat bedrijven door de recessie minder geld uitgeven aan IT. Die prijsverhoging wordt door menigeen direct aan die uitspraak gelinkt.
Schijnbaar is er bij Big Blue niemand die verder heeft gekeken dan deze overduidelijke poging tot omzetmaximalisatie. De communicatie afdeling heeft dan ook de nodige overuren mogen draaien en de accountmanagers zullen een heel ander soort eindejaarsgesprekken met klanten hebben gevoerd dat verwacht.
Dat enkele dagen geleden IBM nu krakkemikkig aangeeft dat de prijsverhoging verkeerd is begrepen en dat deze in de praktijk anders uitvalt is aan de ene kant een goede wending in het verhaal. Aan de andere kant laat het nog steeds zien niet goed wordt gecommuniceerd. De indruk wordt immers gewekt dat de ontvanger van de boodschap ook een steek heeft laten vallen. Dat is natuurlijk niet het geval.
IBM en Microsoft
Deze actie van IBM heeft de nodige overeenkomsten met het plan van Microsoft enkele maanden geleden om het vergoedingensysteem voor resellers op z’n kop te zetten. Dat is uitgesteld wat de ruimte geeft tot aanpassingen. Microsoft zal ook hebben gezien dat een dergelijke actie niet slim is als er al procedures wegens marktdominantie worden gevoerd.
IBM en Maersk
Dat IBM gedeeltelijk eieren voor zijn geld kiest heeft komt niet omdat het ergens te veel marktaandeel heeft. Wat wel speelt is dat het bedrijf na vier jaar een gehyped project met de blockchain dat totaal is geflopt heeft stopgezet. Er is dan ook gesuggereerd dat IBM de ophef rond de enorme prijsverhoging heeft gebruikt om de aandacht van met name beleggers en analisten af te leiden van een dure mislukking.