Anno 2020 is een spamfilter noodzaak, welke categorieën ongewenste mail dat wel of niet tegenhoudt is door Hornetsecurity in kaart gebracht. Daarmee maakt het Duitse bedrijf weer eens duidelijk dat er vrij veel schuil gaat achter het begrip ongewenste mail.
Verzamelbegrip
Ongewenste mail is net als spam een verzamelbegrip. Het is ook iets waarvoor meerdere definities in omloop zijn. Dat kan leiden tot verwarring en zelfs tot gevaarlijke situaties. Een gebruiker die te vaak constateert dat legitieme mail van het label “ongewenst” is voorzien kan daardoor de verkeerde mails openen.
300 miljard
De data waarop Hornetsecurity zich baseert komt uit de eigen spamfilters en logs plus wat extrapolatie. Het levert immers antispamdiensten voor meer dan 40.000 klanten verspreid over de hele wereld. Wat in de filters blijft hangen en op passende wijze kan worden geanalyseerd levert een schat aan informatie op.
Zo schat het bedrijf dat per dag 300 miljard e-mails worden verstuurd. Dat is zowel B2C als B2B. In 2015 stond de teller volgens dit rapport op 205 miljard per dag en men voorspelde toen een groei van 3% per jaar. De teller voor ultimo 2019 zou dan op 246 miljard staan. Het is duidelijk dat het volume sterker is gegroeid. De redenen voor het verschil zijn niet verder uitgezocht. Het is voor de actuele situatie ook minder relevant. Iedereen kan immers vaststellen dat de hoeveelheid ongewenste mail in zijn mailbox fors is toegenomen.
Weggefilterd
Daarbij geldt dat inmiddels 67 procent van de mails die Hornetsecurity tegenkomt vooraf wordt weggefilterd. De beoogde ontvanger krijgt die nooit te zien, want het bedrijf doet aan blackholing.
Deze methode raakt 58 procent van het mailvolume dat het Hornet verwerkt. In die groep zit mail van een niet bestaande afzender, mails met malware bijlagen of links naar bekende foute omgevingen.
Blijft gevaarlijk
Van alle mail die niet op voorhand is weggefilterd blijkt 10 procent toch spam te zijn en 3 procent kreeg het label “info mails”. Daarvan kan de inhoud legitiem zijn, maar dat hoeft toch niet. Het aandeel van CEO fraud mails lag heel laag. 0,1 procent klinkt als verwaarloosbaar, maar dat is het niet. Het geeft aan dat de cybercriminelen daar uiterst gericht te werk gaan.
De conclusie van het onderzoek door de spambestrijders van Hornet is dan ook dat een spamfilter niet zaligmakend is. Ja de meeste ellende wordt gefilterd, maar dat betekent absoluut niet dat wat wel voor de ontvanger zichtbaar is altijd zuivere koffie is. Zo maar mails openen en op de links of bijlages klikken blijft gevaarlijk!