Het persbericht waarmee Proofpoint en Hornet zich melden is een voorbeeld van slecht leesbare communicatie. Het product van een AI machine en de afdeling legal. Wie dat trotseert ziet een duidelijke reden voor de deal
De kopende partij zal iets bekender zijn in Nederland dan de speler die zich voor $1 miljard laat overnemen. Hornet heeft in Europa en daarbuiten een omvangrijk kanaal opgebouwd met 12.000 partners. Proofpoint heeft niets dat daar op lijkt, niet in de laatste plaats omdat het zich nooit op indirecte sales en het MKB heeft gericht.
Je kunt deze overname dus zien als het zoveelste voorbeeld van het kopen van marktaandeel, het betreden van nieuwe marktsegmenten en het verkrijgen van een groot partnernetwerk.
Iedereen die al wat langer dit soort processen volgt zal vooral door dat laatste worden getriggerd. Als iets moeilijk is dan is het wel een partnerkanaal overnemen en vasthouden. Om die reden roept Proofpoint dan ook dat Hornet een eigen status houdt. Dat zal voor de korte termijn opgaan, maar er zijn simpelweg geen voorbeelden te vinden dat zoiets over een lagere periode blijft werken.
Dat gezegd hebbende: Hornet is voorheen zelf ook op overnamepad gegaan om nieuwe markten te betreden. Zo nam het in 2021 Altaro en Zerospam over.