• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Hoever mag en moet je gaan bij de veiligheid van je klanten?

Aansprakelijkheid voorkomen als drijfveer

22-09-2023
jurdisch rechtszaak rechtspraak
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Online zijn berichten verschenen over de aansprakelijkheid van een cryptoplatform omdat het klanten niet goed beschermt. De case is interessant, omdat uit het vonnis ook kan worden afgeleid waar het voor andere online dienstverleners fout kan gaan.

jurdisch rechtszaak rechtspraakDe zaak draait in het kort om de vraag of het platform voor de klanten veilig genoeg was. De vraag wat is veilig als het gaat om online omgevingen wordt vaker gesteld. Er zijn diverse antwoorden, maar dat wil niet zeggen dat alles even veilig is.

In dit geval konden klanten op basis van username en wachtwoord inloggen en handelen. Iedereen met een beetje kennis van online veiligheid weet dat dit onverstandig is. Het platform had dat schijnbaar ook in de gaten en bood daarom MFA aan. Precies daar is het misgegaan en dat punt maakt het ook interessant voor elke IT dienstverlener.

De rechter accepteerde de uitleg van het platform niet dat de klanten verantwoordelijk zijn, en dat het platform nooit aansprakelijk kon worden gesteld. Dat klanten MFA als optie krijgen aangeboden klinkt als een manier om de veiligheid te vergroten en de aansprakelijkheid te vermijden. Maar de vrijblijvendheid kan niet. Het is natuurlijk ook wel erg vreemd. Elke normale bank MFA en overheidsdienst dwingt inmiddels MFA af en een cryptoplatform denkt zich daar niets van te hoeven aantrekken.

Ook bij andere diensten mogelijk

Wie de zaak vergelijkt met andere online diensten zal tot de conclusie komen dat ook elders dit soort missers mogelijk is. Het klakkeloos toevoegen van de regel in de leveringsvoorwaarden dat men onder geen enkele voorwaarde aansprakelijk is,  is juridisch gezien complete kolder. Als je dat doet terwijl je je klanten de ruimte geeft online onveilig te handelen dan vraag je om problemen.

Dat dit soort zaken weinig de pers haalt is wel een punt. We weten echter niet hoe vaak er een schikking wordt getroffen en hoeveel klanten vrezen voor een gang naar de rechter.

Met een vonnis als bovenstaande,  NIS2 en de eisen die de AVG stelt ligt het voor de hand dat dienstverleners vaker mogen uitleggen waarom zij dat andere aspect van veiligheid voor de klanten niet opschroeven. Iedereen denkt namelijk bij veiligheid vooral aan het dichttimmeren van zijn platform, het opvoeden van klanten door ze te dwingen MFA te gebruiken kan moet net zo hoog op de agenda staan.

Tags: juridischMFA

GerelateerdeBerichten

CISPE-300

CISPE sleept Europese Commissie (EC) voor de rechter

2025/07/30
wetransfer

We moeten eens praten over WeTransfer

2025/07/15
Volgend bericht
overname-verkoop

Constant IT wordt onderdeel van TSH

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon